Vil ha tunnel mellom Afrika og Europa

En tunnel som forbinder Afrika med Europa? Det kan bli virkelighet om bare få år.

Regjeringen i Marokko har hatt flere møter med sin spanske motpart om prosjektet, som vil bli påbegynt i 2008 dersom alt går som planlagt. Men det er bokstavelig talt dypt og langt fram før tunneltogene får se dagens lys. Tunnelen skal gå over Gibraltarstredet fra Marokko til Sør-Spania og vil bli 38,6 kilometer lang. Den skal gå 450 meter under havoverflaten på det dypeste, melder BBC. Store tunneltog skal frakte biler, folk og gods på lange skinner under Middelhavets blå bølger og igjen binde sammen to kontinenter som ble skilt for millioner av år siden. Ingeniørkunst Mannen som har fått oppdraget med å tegne tunnelen, er den sveitsiske ingeniørveteranen Giovanni Lombardi. Han har stått bak mange store tunnelprosjekter, blant annet Mont Blanc-tunnelen og tunnelen i Gothard-passet i den sveitsiske delen av Alpene. Han understreker likevel at en tunnel under Gibraltarstredet vil bli hans største utfordring. Ingenting kan sammenlignes med dette, og det er mange utfordringer. Først og fremst havdybden, som er 300 meter. Det er fem-seks ganger så dypt som Den engelske kanal, der Euro-tunnelen går, sier Lombardi. Deretter er det de geologiske utfordringene. Det er mye bevegelser mellom den afrikanske og den europeiske kontinentalplaten, så det er mye bevegelse i grunnen. Et marokkansk ingeniørteam har allerede satt i gang undersøkelser av havbunnen og boret en 300 meter lang sjakt for å sjekke de geologiske forholdene. Planen er å lage to parallelle tunnelløp, ett for hver retning. I tillegg skal det lages enda et tunnelløp, for service og sikkerhet. Folkelig skepsis Planer om en afro-euro-tunnel har ligget på bordet siden 1980-tallet. Men det er først nå det ifølge marokkanerne er politisk vilje til å gjennomføre prosjektet. Også spanjolene er interessert. Statsminister Jose Luis Rodriguez Zapatero besøkte nylig Marokko og sa at Spania helt og holdent er med på prosjektet. Det vil bli et flott symbol på vår tid. Vi kan få det til, med støtte fra EU kan vi klare å bygge denne historiske forbindelsen mellom våre to kontinenter, sa han. Men selv om marokkanske og spanske myndigheter er entusiastiske, er holdningen mye mer skeptisk hos folk flest. Frykten er stor for enorme budsjettoverskridelser og hva det fører med seg. Dessuten frykter mange for hva en slik tunnel vil bety for masseinnvandring fra Afrika til Europa. Jeg lurer på om problemet med ulovlig innvandring vil bli løst. Når tunnelen er ferdig vil unge folk se på den som en mulighet til å flykte fra Afrika, sier en marokkansk student som sammen med andre studenter holder på å undersøke hva en tunnel vil bety i praksis. Men politikere på begge sider av Gibraltarstredet er overbevist om at prosjektet blir en realitet. Spørsmålet er bare hvordan det skal finansieres, for foreløpige anslag gir en prislapp på mellom 50 og 80 milliarder kroner.