Utilstrekkelig planlegging bak bruras

Den endelige rapporten om årsakene til det ukontrollerte brunedfallet på Grønlia foreligger nå fra SINTEF som analyserte hendelsen.

Alle involverte parter legger stor vekt på læringen som ligger i arbeidet SINTEF har utført Rapporten beskriver den sannsynlige direkte årsaken til det ukontrollerte nedfallet. Den påpeker også visse bakenforliggende faktorer som er medvirkende til arbeidet ikke var tilstrekkelig planlagt. Deler av rampe Moss-Drammen falt ned under rivearbeider natt til 9. juli 2006. En strekning på anslagsvis 70-80 m falt ukontrollert ned over midlertidige jernbanespor og omlagt Mossevei. Etter en samlet vurdering av mottatt dokumentasjon mener vi at den eneste sannsynlige årsaken til ulykken er at gjenværende bruseksjon på søyle 202 tok overbalanse og falt ned mot bakken. Gjenværende armering mot nord og sør dannet et tausystem hvor det ble indusert en betydelig horisontalkraft. Bruseksjonen fra akse 200 til 201 ble dermed dratt mot nord slik at brua skle av fugeopplegg ved akse 200, søyle 201 ble påført et momentbrudd ved bakkenivå og bruseksjonen falt i bakken. Den viktigste bakenforliggende årsaken er at det ikke var etablert noen riveplan som ivaretok forhold som kunne oppstå ved den valgte framgangsmåten, heter det blant annet i rapporten. Godt bidrag Byggherren, Statens vegvesen og entreprenøren AF Skandinavia, mener at rapporten gir et godt bidrag til å hindre at denne typen hendelser skal gjenta seg. Hendelsen medførte betydelig ulemper for reisende ved at Østfoldbanen var stengt fra 9. til 17. juli. Ingen personer ble skadet, men hendelsen hadde et skadepotensial. Arbeidstilsynet og politidistriktet er holdt informert om saken. Det er opplyst at saken er avsluttet fra deres side. Sørenga-entreprisen er meget kompleks. Arbeidet skjer tett på eksisterende trafikk på veg og bane. Det aller meste av nødvendig riving, trafikkomlegginger og provisorier er nå etablert, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.