MEF ut mot NLF

Norges Lastebileierforbund (NLF) mener standarden på de norske vintervegene er blitt dårligere etter at Statens vegvesen konkurranseutsatte veivedlikeholdet. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) hevder entreprenørene utfører det som er beskrevet i funksjonskontraktene.

-Vintervegenes standard og kravene til de som brøyter og strør er beskrevet i funksjonskontraktene som Statens vegvesen inngår med entreprenøren. I den grad yrkessjåfører eller vanlige trafikanter ikke er fornøyd med standarden, må Statens vegvesen vurdere å skjerpe kravene, sier Trond Johannesen, administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) i en melding. -Vegvesenet bruker betydelige ressurser på å kontrollere jobben som blir gjort, og i de tilfeller der entreprenørene ikke oppfyller funksjonskontraktenes krav, griper Vegvesenet inn med trekk. Kontrakter skal oppfylles, så selv om dette heldigvis er få tilfeller, skal det selvsagt ikke forekomme, sier Trond Johannesen i MEF, som i likhet med Norges Lastebileierforbund (NLF) organiserer mange som brøyter for de som har funksjonskontraktene på de norske vegene. -Gunnar Apeland, administrerende direktør i NLF, gikk i dag ut og hevdet at standarden på de norske vintervegene er blitt dårligere etter at Statens vegvesen konkurranseutsatte vegvedlikeholdet for fire år siden. Dette er en avsporing i forhold til hva som er kjernen i saken, understreker Johannesen. -Statens vegvesen må beskrive og stille krav til en standard på vegvedlikeholdet som overensstemmer med det både yrkessjåførene og folk flest forventer. Og så må disse kravene selvsagt følges opp av entreprenørene, avslutter Johannesen.