Vegdirektøren: Sånn skal det ikke være

Vegdirektør Olav Søfteland varsler at torsdagens kaos på E18 i Agder-fylkene vil bli tema for diskusjoner i Vegdirektoratet.

Nå må de lokale myndighetene få fred til å rydde veien. Vi blander oss minst mulig på det nåværende tidspunkt, men det er helt klart at sånn skal det ikke være, sier Olav Søfteland til NTB. Regionveisjef Andreas Setsaa i Statens vegvesen Region Sør sier til NTB at man foreløpig ikke har noen indikasjoner på at dårlig vedlikehold er årsaken til kaoset som oppsto på E18 onsdag og torsdag. Norges Lastebileier-Forbund uttalte fredag at anbudsordningen for brøyting og strøing går ut over sikkerheten på norske veier. Helt spesielt Vegdirektør Olav Søfteland sier til NTB at veimyndighetene kommer til å diskutere hendelsen på E18 når den akutte fasen er kommet på avstand. At 1.000 personer blir sittende fast på en europavei i timevis er helt spesielt, sier Søfteland. Han sier at E18 mellom Kristiansand og Grimstad er en spesiell veistrekning der det ikke er lett å få snøen vekk. Veiens utforming er mange steder heller slik at den fanger snøen og bygger opp fonner. Heldigvis skal veien erstattes, det er det gode grunner til, sier veidirektøren. Vogntog Vegdirektøren er også enig med de mange som mener at dårlig skodde vogntog skaper ekstra problemer under så spesielle snøforhold som det Sørlandet nå opplever. Det skal ikke så mange vogntog i vanskeligheter til før en vei blir blokkert, sier han. Han sier at Vegdirektoratet vil fortsette å holde fokus på vogntogproblematikken, og at flere innfallsvinkler kan være aktuelle å forfølge. De vanlige vogntogene i Europa er ikke så gode som de norske med to akslinger på trekkvogna, og problematikken rundt dårlige dekk og manglende kjettinger må vi ha kontinuerlig fokus på, sier han. Mer kontroll? Utspillet fra Norges Lastebileier-Forbund om at anbudsordningen for brøyting og strøing går ut over sikkerheten vil veidirektøren foreløpig bare registrere. Når trafikantene ikke er fornøyd med veiforholdene bør det være en oppstrammer både for oss og for entreprenørene som jobber på anbud. Det er mulig at veimyndighetene bør kontrollere mer enn vi har gjort før, sier Søfteland. Regionveisjef Andreas Setsaa vil ikke imøtegå utspillet fra lastebileierne, men sier at det hittil ikke er noe som tyder på at anbudsproblematikken har å gjøre med årsakene til E18-kaoset. I ettertid skal vi ha en skikkelig gjennomgang av alle mulige årsaker. Vi får vente med å dra konklusjoner til det arbeidet er gjort, sier han til NTB.