Skanska fikk jernbanejobb til 500 mill

Skanska har fått oppdraget med å bygge én av fire parseller i prosjektet Lysaker Sandvika på nytt dobbeltspor mellom Skøyen og Asker. Kontrakten har en verdi på 498 millioner kroner.

Kontrakten går inn i ordrereserven for første kvartal 2007, og innbefatter alle bygningsmessige arbeider opp til sviller, eller såkalt underbygging. Lengden på strekningen er ca 1,9 km langs ny Askerbane og ca 0,9 km langs omlagt Drammensbane. Entreprisen omfatter både dagsone og tunnelarbeider. Kunden er Jernbaneverket. Kontrakten ble signert 22. februar og anleggsarbeidet starter 19. mars. Prosjektet er planlagt overlevert i juli 2011. - Vi er svært glade for at Jernbaneverket velger Skanska som entreprenør til dette oppdraget. Dette er en type oppdrag som passer godt til vår kjernekompetanse og kapasitet, uttaler konserndirektør i Skanska Norge AS, Ola By. Den 6,7 km lange strekningen mellom Lysaker og Sandvika, hvor Jernbaneverket skal utvide fra to til fire spor, er delt inn i fire store grunnarbeids-entrepriser. Kontrakten med Skanska er den første som inngås. Arbeidene starter om kort tid. Tunnel- og dagstrekning Langs Engervannet østover fra Sandvika stasjon utvides fjellskjæringen og det bygges støttemurer slik at fire spor kan legges parallelt. Denne dagstrekningen er ca. 700 meter lang. Videre mot øst legges de to nye sporene i tunneltrasé separat fra dagens Drammenbane. Kontrakten med Skanska omfatter bl.a. driving av ca 400 meter enkeltsporet tunnel (fordelt på to av- og påkjøringstunneler á 200 m), ca 800 meter med dobbeltsporet jernbanetunnel, samt etablering av et ca. 60 meter langt tverrslag. Utfordringer - Kontrakten med Skanska gjelder den største og anleggsteknisk mest kompliserte entreprisen mellom Lysaker og Sandvika. Langs Engervannet er det trangt og atkomstforholdene er vanskelige, samtidig som togtrafikken skal gå som normalt mens arbeidene pågår, sier utbyggingssjef Knut Jørgensen i Jernbaneverket. - Det stilles derfor store krav til planlegging av arbeidene. Det samme gjelder fokus på sikkerhet og hensynet til miljø og omgivelser. Vi er imidlertid trygge på at Skanska har de ressursene som kreves, og vi ser fram til samarbeidet, sier Jørgensen. Starter for fullt Jernbaneverket har mottatt tilbud fra ulike entreprenører også for de tre andre entreprisene på strekningen Lysaker-Sandvika, og evaluering av tilbudene pågår. Inngåelse av disse kontraktene planlegges i løpet av mars og april. Dermed vil anleggsrbeidene starte for fullt på hele strekningen i løpet av våren og forsommeren 2007. Strekningen skal være ferdig i 2011. Lysaker-Sandvika er siste byggetrinn i en utvidelse fra to til fire spor mellom Lysaker og Asker. Når strekningen står ferdig fjernes flaskehalsen på Drammenbanen vest for Oslo.