Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Byggherren i økonomisk / juridisk perspektiv - kommune

Publisert: 22.02.2007 13:00. Sist endret: 27.11.2013 19:41.

(Rapportsammendrag) Bærum kommune er en stor kommune med mange retningslinjer og rutiner for hvordan et byggeprosjekt skal gjennomføres på best mulig måte. De har klare preferanser for hvordan ting skal foregå og hva de vil ha.
  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag
  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen
  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang
  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase
  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten
  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim
  • Flisekompaniet åpner butikk i Bodø
  • Innlandet skal asfaltere 183 kilometer - slik ligger entreprenørene an i konkurransen om oppdragene
  • Lastebil mistet 800 liter maling i Oslo
  • Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House

Flere kontrakter

  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Utgitt: 2002-10.07 Utgiver / forfatter: NHHS Consulting / Kjersti G. Olsen m.fl. Kommunen har jobbet bevisst for å finne nye og bedre løsninger og måter å utføre prosjekter på for å redusere kostnader og øke kvaliteten på byggene. Problemer oppstår ofte på grunn av lang planleggingstid. Kommunen kan bli enda mer bevisst på å øke sin kompetanse i forhold til prioriteringer mellom tid, kvalitet og kostnader, og måter å overføre erfaringer på. Konklusjonen deles i de fire hovedemnene som intervjuet og rapporten ble delt inn i; beslutningsprosessen, ansvarsfordeling, uforutsette hendelser og erfaringsoverføring. 1.1 Beslutningsprosessen Beslutningsprosessen er preget av at Bærum er en presskommune. Kommunen må ofte gjennom en omfattende reguleringsprosess før bygging kan starte. Dette tar tid og krever mye ressurser. Lang behandlingstid fører til at det skjer endringer i markedet slik at prisoverslag fra entreprenører etc ikke lenger er reelle når de er klare for å starte byggingen. Kommunen har klare prosedyrer nedfelt i reglementet Rutiner for investeringsprosjekter i Bærum kommune og hvordan de skal håndteres, noe som er svært positiv da det gir aktørene i et byggeprosjekt klare og detaljerte retningslinjer for hvordan prosjektet skal gjennomføres. Byggehåndboken er laget på CD-rom og gis til alle som er involvert i et byggeprosjekt. Her presiserer kommunen hva slags løsninger de vil ha. Det bør vurderes om ikke denne boken kan være av interesse for andre kommuner også, eller om dette er noe som kan være aktuelt for andre kommuner å lage selv. Bærum har jobbet med bruk av nåverdier for å beregne kostnader idag opp mot kostnader i fremtiden. Det er viktig at kommunen er bevisst på at dette er noe en må jobbe kontinuerlig med for at det skal kunne brukes i enda større grad. Eiendomsforvaltningen opplever at det kan være vanskelig å gjøre en grundig jobb knyttet til budsjettprosessen fordi politikerne har sine babyer de jobber for. I tillegg kan de trekke seg helt til etter tredje budsjettrunde. Eiendomsforvaltningen utreder prosjektene og bygger hvis politikerne vil. Holdningen til om et prosjekt blir godtatt eller ikke virker forholdsvis likegyldig. Her kan en spørre seg om ikke dette kan gå ut over motivasjonen til de som utreder prosjektene. Kan dette igjen gå ut over kvaliteten på utredningene? I tillegg vet entreprenører og andre som deltar i en anbudsrunde at oppdraget ikke nødvendigvis vil realiseres selv om de vinner budrunden. Dette kan føre til at aktører som for eksempel arkitekter kvier seg for å bruke midler på offentlige anbudsrunder. Kommunen kan dermed gå glipp av den beste arkitekten eller entreprenøren. 1.2 Ansvarsfordeling Eindomsforvaltningen ønsker en sterkere grad av konkurranse mellom eksterne og interne leverandører av prosjektledere for til enhver tid å få den beste prosjektlederen. Idag må de konkurranseutsette minimum 30% av prosjektlederstillingene. Det er uklart hvem som skal utlyse prosjektlederrollen, om det er eiendomsforvaltningen eller prosjektlederorgansisasjonen. Dette blir et problem fordi prosjektlederorgansisasjonen er en egen intern bedrift som er avhengig av å få solgt sine tjenester. De er derfor ikke objektive, noe som kan føre til at ikke den beste prosjektlederen får jobben. Det er kun prosjektansvarlig som har ansvaret hvis det oppstår kostnadsoverskridelser. En kan vurdere om dette i noen tilfeller kan føre til at overskridelser blir lagt mindre vekt på fra prosjektleders side. Prosjektlederorganisasjonen i Bærum kommune er ISO-9000 sertifisert. Dette gir dem et kvalitetsstempel som garanterer en høy standard på deres rutiner. En annen sterk side ved kommunen er deres åpne forhold til å eksperimentere med og bruke ulike entrepriseformer. Målet er å kvitte seg med risiko og samtidig ha kontroll. Dette oppnår de ved å stadig se etter nye muligheter på entrepriseformer og ansvarsfordelingen ved de ulike formene. Samarbeidsmodeller som oppmuntrer til kostnadsminimering, og ansvarsfordelinger som legger mer ansvar på entreprenøren har gitt gode resultater. 1.3 Uforutsette hendelser Kostnadsoverskridelser ved et byggeprosjekt skyldes i hovedsak endringer i priser, lover og forskrifter og dårlige analyser i forkant av rehabiliteringer. Forsinkelser i planleggingen er vanligste årsak til høyere priser enn antatt på grunn av prisstigninger over det som er kalkulert. En større fokusering på hvordan kommunen skal få ned planleggingstiden eller redusere forsinkelser i denne fasen, kan også redusere budsjettavvik. Det kan virke som eiendomsforvaltningen mener dette er en fase hvor de ikke kan gjøre noe fra eller til. Det er tydelig at de politiske prosessene spiller en stor rolle her, noe vi ikke har gått inn på i vår undersøkelse. Kommunen er bevisst på at rehabiliteringer er de prosjektene hvor det oppstår flest uforutsette hendelser i form av kostnadsoverskridelser. Eiendomsforvaltningen hadde imidlertid ingen forslag til hva som kan gjøres for å redusere overskridelsene og uttrykker ikke initiativ til å ta tak i problemet. Bærum kommune prioriterer kvalitet og kostnader fremfor tid hvis nødvendig, men dette vurderes for hvert prosjekt. Kommunen forsøker å komme frem til felles samarbeidsmål med entreprenøren for å holde kostnadene nede (derfor eksperimenterer de blant annet med ulike entrepriseformer som nevnt over). Klarer entreprenøren og eiendomsforvaltningen å holde kostnadene nede uten tidsoverskridelser eller lavere kvalitet, premieres entreprenøren for eksempel ved at de deler sparte midler mellom seg. Bevisste valg mellom kostnader, tid og kvalitet er avgjørende for offentlige bygg som er forventet å stå i mange år. Det er usikkert hvor bevisst jobbing som utføres for å fremme kompetansen på dette området i kommunen, selv om de har klare formeninger om hva en skal gjøre i ulike situasjoner. 1.4 Erfaringsoverføring Byggehåndboken sørger for at retningslinjer og erfaringer blir overført til nye aktører i et byggeprosjekt. Her blir gode erfaringer nedskrevet fortløpende. Det lages imidlertid ingen detaljerte rapporter etter et prosjekt er ferdig. Spesielle problemer en har hatt under et prosjekt vil derfor ikke komme frem. Prosjektlederenes og entreprenørenes tidligere erfaringer vektlegges, men kommunen har ingen rutiner på at det skal være med noen med relevant erfaring med på et prosjekt. Det er heller ingen bevisst jobbing for å utvikle flere spesielle kunnskaper verken internt eller eksternt. Kommunen har en prosjektansvarlig og noen prosjektledere og arkitekter som har spesialisert seg på skoler. Eiendomsforvaltningen bør jobbe mer bevisst for å øke erfaringsoverføringen og dermed kompetansen både innad i kommunen og hos entreprenører, arkitekter etc. Det hender det settes opp komiteer i forkant av et prosjekt som utarbeider forprosjektet hvis det er et spesielt bygg. Slike komiteer kan brukes mer for å få inn kunnskap som ikke eiendomsforvaltningen selv sitter inne med. Det hender det oppstår problemer ved at medlemmer av komiteene gjerne vil være med videre i prosjektet og går lenger enn deres kompetanse rekker. Dette må en være bevisst på og sette klare retningslinjer for medlemmene av komiteen. 1.5 Videre undersøkelser For videre forskning kan det være en idé at politiske prosesser og prosessene i et byggeprosjekt blir studert under ett. Dette kan gi en dypere forståelse for i hvor stor grad overskridelser skyldes politiske prosesser. En av våre konklusjoner er jo som sagt at stor del av overskridelsene skyldes at det tar så lang tid fra en begynner å utrede prosjektet til bygging kan starte. Vi vil også anbefale at det foretas flere dybdeintervjuer med liknende kommuner slik at resultatene kan generaliseres i større grad.

Nøkkelord:

Import
 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

 

HENT starter på bygging av milliardprosjektet Aker Tech House

Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

 

Lastebil mistet
800 liter maling i Oslo

 

Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen