Tunnelmøte hos Navarsete

Det omfattende raset i Hanekleivtunnelen 25. desember i fjor og det mindre steinspranget utenfor Høvågtunnelen 19. februar i år har satt fokus på sikkerheten i norske tunneler. I dag møtte MEF samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

- Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) ønsker å bidra til en konstruktiv dialog om hvordan vi kan bygge tunnelene enda sikrere i fremtiden og hvordan vi kan forsikre oss om at sikkerheten i dagens tunneler er god nok, sier Trond Johannesen, administrerende direktør i MEF. Rapporten fra granskningskommisjonen av Hanekleivtunnel-ulykken påpeker en rekke svakheter med dette prosjektet. De tre viktigste er:  Feilvurderingen av svakhetssonen i tunnelen til tross for at den var identifisert.  Mangelfull organisering av prosjektet.  Personell med geologisk kompetanse under tunneldrivingen manglet. I rapporten foreslås det åtte tiltak for å unngå at slike feil gjøres om igjen. De to viktigste er:  Sørge for at det hele tiden er personell med ingeniørgeologisk kompetanse under tunneldrivingen.  Byggherrens halvtime, der byggherrens ingeniørgeolog registrerer de geologiske forholdene og der byggherre og entreprenøren deretter sammen skal bestemme sikringsarbeidene hver gang et nytt stykke tunnel er sprengt ut. - Sikkerheten må prioriteres -MEF har fått innspill fra de av våre medlemmer som har lang erfaring med tunnelbygging i Norge, sier Johannesen. - Disse erfaringene tyder på at det kan være nødvendig å oppjustere holdningen til det sikkerhetsmessige i forhold til hensynet til rask framdrift og lave kostnader:  Det drives i et svært høyt tempo. Arbeidet pågår fra seks om morgenen til to om natten. I enkelte tilfeller enda senere. Dette øker risikoen for ulykker underveis i tunnelbyggingen og kan svekke dømmekraften til dem som vurderer sikkerheten.  De geologiske forrapportene vurderes i noen tilfeller som lite tilfredsstillende. Massene kan være av en annen art enn beskrevet i rapporten. Når dette viser seg under tunneldrivingen, kan det i noen tilfeller være liten vilje hos ansvarlig geolog til å ta dette til etterretning, slik at det får de nødvendige konsekvenser for den videre framdrift og sikring.  Det er en generell oppfatning at byggherre ikke lytter nok til råd om bedre sikring, og at entreprenøren beskyldes for å ville oversikre tunnelene. -MEF støtter Vegdirektoratet, som signaliserer at det vil bli foretatt en grundig vurdering av de eksisterende tunneler i Norge. Det vil da være fornuftig å ta kontakt med de som har vært med på å bygge disse tunnelene. -MEF er glad for at Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet nå lytter til de parter som har kompetanse på dette området. Det er viktig at det blir et bedre samspill mellom alle parter, både under utarbeidelse av administrative tiltak og under bygging av tunneler, sier Johannesen.