Halvparten av realfaglærerne mangler kompetanse

Halvparten av lærerne som underviser i realfag i grunnskolen, mangler faglig fordypning, viser en undersøkelse fra Synovate MMI.

I tillegg mangler halvparten av skolene laboratorieutstyr som er en forutsetning for å gjennomføre kunnskapsløftet, viser undersøkelsen videre. Undersøkelsen som er gjort på oppdrag for Tekna (Teknisk-Naturvitenskapelig forening), viser at det er et stort gap mellom kunnskapsminister Øystein Djupedals satsing på realfag og realitetene i naturfagrommet og fysikksalen. Vi er bekymret over at skoleeiere og mange skoleledere ikke innser nødvendigheten av å investere mer i natur- og realfagene. Det snakkes mye, men lite skjer, sier president i Tekna, Marianne Harg, til Aftenposten. Hun viser til at det er stort behov for etter- og videreutdanning innen naturfag. Lærerne som er blitt intervjuet i undersøkelsen oppgir at de har behov for mer kunnskap, samtidig som skolelederne legger liten vekt på å kartlegge behovene for faglig oppdatering. Ifølge undersøkelsen er det bare 44 prosent av skolelederne som har sjekket om lærernes kunnskap og skolens utstyr dekker kunnskapsløftets krav. Der hvor behovene er kartlagt, er det bare én av fire som har fått tilbud om etter- eller videreutdanning. Mange lærere som underviser i naturfag, mangler faglig fordypning i fag som fysikk, biologi og kjemi. Hvordan skal disse lærerne klare å skape undring og nysgjerrighet, når de i tillegg mangler utstyret som skal til for å utføre elementære vitenskapelig forsøk, sier Harg.