Tar vi lærdom etter Hanekleiv-ulykken?

For noen år siden ble det arrangert et forskningssamarbeid (Barokk) hvor både Vegvesenet og entreprenørene jobbet sammen. Byggeindustrien tok også aktiv del i dette arbeidet. Bakgrunnen var at det gjennom lang tid hadde bygget seg opp en mistillit mellom Statens vegvesen og entreprenørene.

Taktisk prising var et av problemene man måtte gjøre noe med. Men det var også mange andre samarbeidstiltak man tok tak i. Konklusjonene etter dette prosjektet var svært samstemte og alle trodde at nå startet man på et nytt og bedre liv i tunnel-Norge. Men dessverre. Det var for mange som ikke hadde fått med seg de positive signalene fra hotellet på Sundvolden hvor disse samlingene ble arrangert og i kjølvannet fikk vi en rekke uheldige saker hvor det hele tårnet seg opp med Hanekleiv-ulykken. (I denne tunnelen falt for en tid tilbake deler av tunneltaket ned. Slike tunnelhvelv ramler ikke ned av seg selv om det hadde vært utført skikkelig sikring) Det hevdes og det med rette at mange ikke har lært en meter etter de positive drøftingene man hadde rundt Barokk-prosjektet.. Om det er småkonger eller andre som er årsaken til fadesene, kan man diskutere. Men at man nå på bakgrunn av Hanekleiv-rapporten må ta en grundig gjennomgang av måten vi lager tunneler på og hvordan samarbeidet mellom de ulike fagfolkene skal være er helt opplagt. Noen har hevdet at dette er nok et eksempel på at økonomene har tatt styringen over ingeniørene. Det skal vi la ligge, men økonomi må aldri stoppe skikkelig sikringsarbeid på et veianlegg uansett. Norge er kjent for sin tunnelteknologi. Vi har i løpet av de siste hundre år bygget tusenvis av tunneler uten uhell. Nå i de siste årene har vi plutselig begynt å få en rekke eksempler på det motsatte. Dette må ha en årsak og denne årsaken må vi finne. Da må vi gjøre de grep som er nødvendige. Vi må ta tyren med hornene. Det er samferdselsministeren som her må ta grepet og hun må instruere alle involverte slik at vi igjen kan bygge sikre og gode tunneler i dette landet. Fagfolkene må brukes og alle parter må igjen ta det ansvar de er satt til å forvalte på vegne av det norske folk. Vi krever sikre tunneler som folk skal føle seg trygge i når man passerer. Og må man foreta full utstøping for å være sikker på at tunnelhvelvet skal holde så må man foreta full utstøping. Her skal man ikke spare seg til fant. Det må bli slik at noen må stilles til ansvar når ulykker inntreffer. Lettvinte bortforklaringer på at dette skulle aldri skje, holder ikke lenger.