NBBL og OBOS med kraftige grep

Konkurransen på forsikringsmarkedene har vært for svak. Det mener både OBOS-sjef Martin Mæland og direktøren for NBBL Partner, Øyvind Müller Famestad. De har begge satt i verk markante tiltak for å gjøre noe med saken.

Betaler for mye For høye forsikringspremier i det norske markedet for skadeforsikringer har fått NBBL og OBOS til å ta hver sine grep. Premiene skal ned. - På grunn av manglende konkurranse, har norske forsikringskunder totalt sett betalt for høye forsikringspremie. I alt utgjør dette flere milliarder kroner. Det var på denne bakgrunn at vi i NBBL Partner ønsket å bringe inne en stor ny aktør som kunne være med å bringe balanse i regnskapet, sier direktøren i NBBLs datterselskap, Øyvind Müller Famestad. Totalavtale Valget falt på en totalavtale med White Label Insurance om distribusjon av skadeforsikringer til medlemmer i Norske Boligbyggelag. WLI eies av danske Codan som er en av Nordens tre store. - Med denne avtalen kan vi tilby de 740.000 medlemmene i Norske Boligbyggelag forsikringer til gunstige priser og vilkår og samtidig bidra til sterkere konkurranse i det norske forsikringsmarkedet, sier Müller Famestad. Store overskudd Det norske markedet for skadeforsikringer har i de senere år vært preget av svært gode resultater med overskudd på mange milliarder kroner. - En viktig årsak til dette er at markedet for skadeforsikringer i Norge over flere år har vært dominert av noen få store forsikringsselskaper, mener direktøren for NBBL Partner. Eget selskap 15. februar startet landets desidert største boligbyggelag også opp et eget forsikringsselskap. Begrunnelsen fra konserndirektør Martin Mæland for å gå til dette skrittet er som en kloning av argumentasjonen fra direktørkollegaen hos NBBL Partner: Konklurransen har vært for svak. - Med lanseringen av selskapet Hammersborg Forsikring, som tilbyr forsikringsprodukter til sine forvaltningskunder, bidrar OBOS til økt konkurranse også på dette markedssegmentet. Dette er positivt for alle boligselskaper uavhengig av deres valg av forsikringsleverandør, siden det nystartede selskapet bringer inn ny dynamikk i markedet, sier Øyvind Müller Famestad. - Etablerte selskaper får dermed en ny konkurrent som de må forholde seg til når de skal sette sine priser. Over tid vil dette trolig føre til en mer riktig prising i form av lavere premie også i den øvrige delen av dette markedssegmentet, tror NBBL Partner-direktøren.