Vil bygge helautomatisk beboerparkering

Multiparking Skandinavia AS ønsker i første omgang å bygge tre helautomatiske parkeringshus i Oslo Sentrum. Målet er å etablere 500 nye helautomatiske parkeringsplasser i løpet av 2008.

Får de Oslo Kommune med på prosjektet ønsker de også å fjerne et større antall parkeringsplasser i gatene. - Ved å fjerne biler fra gatene kan de forvandles til hyggelige gågater og grønne lunger, og på den måten gi noe av byen tilbake til innbyggerne. Vi ønsker å følge København Kommunes gode eksempel forteller salgssjef Marius Plejdrup Rønningen i Multiparking Skandinavia. Stadig flere biler, økende tilflytning og høy byggeaktivitet gjør parkeringsplasser til et høyt verdsatt gode i Oslo. For folk som bor i sentrum er det blitt en stadig større hodepine å finne parkeringsplass. I København har de tilsvarende problemstilling og har gjennom deres parkeringsprosjekt vedtatt å bygge 5000 nye helautomatiske parkeringsplasser under bakken. - Mangel på parkeringsplasser fører til farlig feilparkering, brøyteproblemer, miljøfiendtlig kjøring på leting etter ledig plass osv. Bilen hører hjemme under bakken, der den ikke står til hinder for noen, og samtidig gjør gater og bymiljø langt triveligere sier Plejdrup Rønningen. St.Hanshaugen, Vestbanen og Frogner De ønsker i første omgang å fokusere på boligområder med lav parkeringsdekning. - I disse områdene er det ikke uvanlig å bruke over 20 minutter på å lete etter ledig plass, og kanskje ende opp med bevisst feilparkering. Jeg bor selv på St.Hanshaugen og opplever dette problemet hver eneste dag. Tenk deg eksempelvis trafikkerte gater som Bogstadveien som trivelige grønne gågater, og ikke minst alle bilene enkelt parkert under bakken, sier Plejdrup Rønningen.

Slik fungerer p-systemet

Parkeringshusene skal være enkle å bruke, men de krever også langt mindre plass enn de tradisjonelle p-husene. På overflaten er det kun en innkjøringsautomat som er synlig. Kjør bilen inn i boksen og følg instruksjonene på skjermen foran deg. Omtrent som i en vaskehall. Forlat bilen som deretter parkeres ned i garasjen ved hjelp av et automatisk heisesystem. Heisen frakter kjøretøyet til en ledig hylle, parkerer bilen, og er klar for nytt oppdrag. Når bilen så skal hentes føres billetten inn i automaten og bilen leveres automatisk klar for utkjøring i løpet av ett minutt. - I og med at garasjen er fri for menneskelig ferdsel, uteblir også problemer som hærverk, bulker, tyveri og andre skader som ofte oppstår i trange p-kjellere. Forsikringsbransjen har estimert at det årlig oppstår skader for nærmere 300 millioner kroner i garasjekjellere her til lands. Et slikt system har så mange fordeler at vi føler oss sikre på at dette blir meget godt mottatt av både politikere og beboere, Plejdrup Rønningen.

Ønsker dialog med Oslo Kommune

De forsøker nå å få til en tettere dialog med Peter N. Myhre og samferdselsetaten. - Anleggene er tegnet, finansieringen er på plass, og vi er nå på jakt etter egnede tomter i Oslo Sentrum. Vi tror og håper at det første anlegget er på plass og i bruk til neste år sier Plejdrup Rønningen. I København vil kommunen installere det aller første automatiske parkeringshuset på sensommeren neste år. Det skal installere små p-hus med alt i fra 100-350 p-plasser over en periode på 6 år. Totalt vil de i løpet av prosjektets levetid tilføre byen over 5000 nye, etterlengtede parkeringsplasser. Multiparking Skandinavia AS deltar i den pågående anbudsrunden og har stor tro på å få tilslag på noen av installasjonene.

Største enkeltordre til nå

Multiparking har levert automatiske parkeringssystemer i de skandinaviske landene de seneste 15 årene. Det er likevel først det siste året markedet virkelig har fått øynene opp for disse løsningene. I løpet av 2007 vil selskapet installere godt over 500 plasser bare i Oslo. Multiparking skal snart levere Nordens største automatiske anlegg med 284 p-plasser til entreprenøren Byggholts boligprosjekt Waldemars Hage 2, og vil i løpet av våren også ferdigstille p-kjelleren i prosjektet Gründer Garden i Oslo. Nå satses det også sterkere i Sverige og Danmark, som også omfattes av Multiparkings forhandleravtale med den tyske produsenten, Klaus Multiparking GhmB. - Bevisstheten og interessen i markedet øker, ikke minst i våre naboland, og vi vil nå intensivere markedsføringen i Sverige og Danmark kraftig, sier Plejdrup Rønningen.