Arbeidstilsynet ikke fornøyd med Vegvesenet

Arbeidstilsynet konkluderer med at trafikkavvikling parallelt med rehabilitering av Ålesundstunnelene vil kunne medføre en uforsvarlig høy belastning og risiko for tunnelarbeiderne.

Statens vegvesen Region midt må derfor iverksette ytterligere tiltak som på en bedre måte ivaretar tunnelarbeidernes helse og sikkerhet, skriver Arbeidstilsynet på sin nettsider. I prosjektet med renovering av Ålesund-tunnelene besluttet Statens vegvesen at rehabiliteringsarbeidene skulle gjennomføres med samtidig trafikkavvikling. Arbeidstilsynet mener at konsekvensene av dette ikke er tilstrekkelig vurdert. - Vegvesenets planer for helse, miljø og sikkerhet (HMS) som er utarbeidet i dette prosjektet sikrer ikke et forsvarlig arbeidsmiljø, mener Arbeidstilsynet. - Arbeidet må legges til rette, slik at arbeiderne har forsvarlige arbeidsforhold, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet. Statens vegvesen la opp til at renovering av Ellingsøy-tunnelen og Valderøy-tunnelen skulle foregå på dag- og kveldstid, med kolonnekjøring forbi arbeidsstedet inntil hvert femtende minutt. 7. desember i fjor påla Arbeidstilsynet i Midt-Norge Vegvesenet å stanse arbeidet mens trafikk pågår. Vegvesenet klaget på pålegget. - Vi har ikke mottatt tilstrekkelig dokumentasjon på at arbeidene kan gjennomføres på en forsvarlig måte med samtidig trafikk, sier Finboe Svendsen. - Arbeidsmedisinske og yrkeshygieniske vurderinger ligger til grunn for at vi ikke kan gi Vegvesenet medhold i klagen. Videre er risikoen for ulykker og påkjørsler fortsatt for stor. Det er ikke lagt frem gode nok utredninger om hvilke konsekvenser trafikken vil medføre for tunnelarbeiderne med hensyn på støy og stress, sier avdelingsdirektør Gaute Ivar Bjøru ved Avdeling for lov og regelverk i Direktoratet for arbeidstilsynet. - Det er ikke fremlagt tilstrekkelig dokumentasjon på hvilke typer og nivåer av gasser og støvpartikler arbeiderne eksponeres for, og hvilke tiltak som faktisk vil bli iverksatt for å skape forsvarlige arbeidsforhold. Risikoen for å utvikle KOLS og andre luftveislidelser på grunn av helseskadelig luftkvalitet er ikke godt nok vurdert og dokumentert. - De tiltakene Statens vegvesen foreslår er ikke tilfredsstillende for å kunne sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. For å oppfylle Arbeidstilsynets pålegg må Statens vegvesen utforme en HMS-plan som legger til grunn at trafikken skal stanses mens rehabiliteringsarbeidene pågår. Alternativt må Vegvesenet dokumentere at samtidig trafikkavvikling kan skje på en måte som ivaretar arbeidernes arbeidsmiljø, sier avdelingsdirektør Bjøru.