Krevende bustadoppføringslov

Det er ikke Bustadoppføringslova som skaper forventninger hos boligkunder. Det er opplysningene som gis til kunden, og disse må det være dekning for. Derfor vil jeg oppfordre boligbyggere til å kvalitetssikre all informasjon som gis til kunder, både den skriftlig og den muntlige, enten den nå kommer fra utbygger selv eller fra underentreprenører og leverandører, og at man særlig er påpasselig med å instruere eiendomsmeglerne om hva de skal gå ut med i salgsøyemed.

Det var Byggholts husadvokat Tone Bjørn fra Concilium advokatfirma DA som kom med denne oppfordringen under Byggholts kvalitetsseminar nylig. Samtidig la hun ikke skjul på at Bustadoppføringslova gir kunden en sterk posisjon med hensyn til opplysninger som gis når det er snakk om salg av bolig som ikke er oppført, og som følgelig selges på prospekt. Hun påpekte overfor bransjens aktører at det er nødvendig med både Bustadoppføringslova og Avhendingsloven. Det er stor forskjell å kjøpe en bolig som er oppført på salgstidspunktet, og det å skrive kontrakt når kunden kun har et salgsprospekt å forholde seg til. Jo tidligere salgstidspunktet er i forhold til prosjektets fremdrift, jo større er sjansen for at den fremtidige boligen ikke stemmer med kundens forventninger, sa hun. Når det gjelder mangler i leveransen, sitter kunden i parkett. Det må ikke skapes forventninger som boligbyggeren ikke klarer å oppfylle når nøkkelen leveres, fortsatte advokat Tone Bjørn som derfor mente det var så viktig å kvalitetssikre alle kontaktpunkter med kunden. Skisse mot tegning I denne sammenheng trakk hun frem et eksempel hvor en observant kunde kostet Byggholt et sekssifret beløp. Utgangspunktet var en loftsleilighet som inngikk i et prosjekt. Her forelå det en illustrasjon i form av en skisse hvor man kunne danne seg et inntrykk av leiligheten, blant annet at det var full takhøyde i første etasje. Det ble skrevet kontrakt hvor tegningene inngikk i kontraktsdokumentene, men ikke skissen som ble brukt i salgsmateriellet. Kunden som egentlig ikke var misfornøyd med leiligheten, men fikk en endret bosituasjon på grunn av familieforøkelse, benyttet illustrasjonen med full takhøyde for alt den var verdt. Boligbyggeren henviste til at man måtte forholde seg til tegningene og ikke illustrasjonsskissen. Saken ble advokatmat. Boligbyggeren tapte, og kunden fikk erstatning. Info i huseierboken Advokat Tone Bjørn påpekte at boligbyggere også må fokusere på informasjonen som gis i den såkalte huseierboken som overleveres kunden sammen med nøklene. Her trakk hun frem et eksempel med et ventilasjonsanlegg som ga boligbyggeren besvær på en uvant måte. På et boligprosjekt var det beskrevet et såkalt balansert ventilasjonsanlegg hvor det skulle tilføres oppvarmet friskluft til stuen med avtrekk fra bad og WC. Etter en tid fikk boligbyggeren tilbakemelding fra huseiere om at de våknet om morgenen tunge i hodet. Prosjektet var befolket med ressurssterke huseiere som i huseierboken fant frem til den informasjonen som leverandøren av ventilasjonsanlegget hadde bidratt med. Og her forelå det en illustrasjon hvor det også var fremført tilluft til soverom og øvrige oppholdsrom. Selv om en underentreprenør hadde levert anlegget samt stått for informasjonen ble dette Byggholt som boligbygger sitt problem, kommenterte Tone Bjørn. Ros til markedsføring Hun mente imidlertid at bransjen ikke helt hadde fått skrekken for å lage attraktivt og tiltalende salgsmateriell. Tvert imot så hun gode anslag til at boligbyggerne nå var blitt flinke til å kvalitetssikre sine informasjoner til kunden samtidig som de utnytter de muligheter fullt ut som Bustadoppføringslova tross alt gir anledningen til. Her trakk hun frem Byggholts salgsmateriell for prosjektet Grefsenlia som på grunn av utsikten markedsføres Som å være på fjorden selv om det altså ikke høres bølgeskvulp. Hun gir også mer enn godkjent til Oslo servert på terrassen. Advokat Tone Bjørn trakk også frem salgsmateriellet for Rolfsrud Park hvor det på grunn av prosjektet størrelse og lange produksjonstid tas forbehold om endringer. Hun ga ros til formuleringer som Tegninger kun vist som illustrasjon og Dette er en illustrasjon for hvordan toppleiligheten kan møbleres. Peis leveres ikke som standard. jan.gunnar.fjeldstad@byggeindustrien.no