Tøffe tiltak mot hamstring

Storleverandørene av isolasjon Glava og Rockwool setter nå inn tøffe tiltak rettet mot kundene for å stoppe hamstring som har eksplodert de siste ukene.

Glava setter nå hele sin salgsstyrke inn på en systematisk gjennomgang av ordremassen. Her vil ble det bli foretatt en gjennomgang av hva kundene har lagt inn av ordrer og hva de virkelig trenger av isolasjonsprodukter. Her vil vi prioritere leveranser som går rett til byggeplass. Videre vil gjennomgangen skje i samarbeid med våre kunder for nettopp å kunne få frem leveransene der de trengs nå. Vi vil prøve å plukke ut ordrer som er lagt inn for å sikre seg, og slik hamstring har vi oppdaget en del av, sier Glava-sjef Jon Karlsen til Byggeindustrien. Han opplyser at Glava i Danmark og Sverige hvor situasjonen også er opphetet, har innført ordrestopp for deretter å innføre kvotering ut fra tidligere uttakshistorikk. Dette er tiltak som også vi her i Norge eventuelt må vurdere hvis gjennomgangen med kundene ikke fører frem, men der er vi ennå ikke, fremholder Glava-sjefen. Rockwool stopper fra kommende mandag alle ordreinntak for langsiktig bestilling. Samtidig starter en prosess for å bygge opp en kvoteordning for kundene, og kvotesystemet er planlagt lansert 26. mars. Utgangspunktet for kvotene vil være historiske tall. Men for å ha noe volum til fri disponering til byggeplasser, er vi er nødt til å legge oss noe under nivået på våre kunders fjorårsleveranser, opplyser den norske Rockwool-sjefen Morten Andersen. Primært satser vi på å serve byggeplasser og industriproduksjon, og her vil vi prøve å bidra til at det ikke blir permitteringer, fremholder Andersen. I et opphetet byggemarked var bare noe mindre leveranser av mineralull i høst fra Rockwool nok til at markedet for isolasjon kom i ubalanse. Dette skapte noe leveransetid i november/desember som forplantet seg over til konkurrenten Glava som imidlertid produserte mer enn noensinne. Ryktet om leveringstider på to uker stigende til fire uker spredte seg i markedet, og ordreinngangen gikk kraftig opp i januar. Da så Glava informerte om at produksjonsanlegget på Mysen skulle stenge fra påske av for vedlikehold og tilpasning for økt produksjon, eksploderte ordreinngangen fra første uken av februar. Glava-sjef Jon Karlsen bekrefter at bedriften stenger produksjonen av glassull på Askim-fabrikken fra 1. april og frem til midten av mai. Stansen har vært planlagt lenge da det er snakk om nødvendig vedlikehold i form av en såkalt ovnsrevisjon. Men stansen blir noe lengre enn den nødvendigvis kunne vært da vi samtidig gjør tiltak for å kunne øke vår kapasitet. Vi har en plan om å kunne øke vårt produksjonsvolum av glassull med 30 prosent. Dette er helt nødvendig på bakgrunn av de nye offentlige kravene til boligers energiforbruk som betyr mer bruk av isolasjon, fremholder Karlsen. Glava-sjefen kan videre opplyse at produksjonsstansen i Askim er godt forberedt. Vi har passet på å ikke tømme lageret vårt helt nettopp for å kunne levere normalt også i denne perioden, sier han. Både hos Glava og Rockwool går produksjonen for fullt for tiden og hos begge produsentene ligger volumet over fjoråret på samme tid. Og i tiden som kommer legges det opp til ytterligere kapasitetsøkning. Hos Rockwool ble nødvendig vedlikehold utført i julen. Det er gjort avtale med de ansatte om full produksjon 24 timer hver av ukens syv dager helt frem til sommerferien. Det betyr full drift også i påsken og pinsen. Til sommeren blir det produksjonsstopp kun i 10 dager. Hos Glava er det gjort avtale med de ansatte om full produksjon gjennom hele sommeren. Vi klarte å betjene markedet på en fornuftig måte i 2006, og vi skal klare det også i 2007. Aktivitetsnivået er høyt, men markedet er jo ikke blitt noe større. Derfor vil dette gå seg til hvis bransjens aktører beholder roen og avstår fra hamstring, oppfordrer adm. direktør Arne Skjelle i Byggevareindustriens Forening. Entreprenører og boligprodusenter har på grunn av mangelen på isolasjon i markedet blitt engstelige for hva dette kan føre til for avtalt byggetid og eventuelle krav fra kunder om dagmulkt. Adm. direktør Per Jæger hos Boligprodusentene opplyser til Byggeindustrien at ut fra dagens uventede og ekstraordinære situasjon vil man ha rett på fristforlengelse i henhold til bustadoppføringslovas paragraf 11. Men for å få dette må kunden omgående varsles skriftlig. Han opplyser at aktuelle bransjeorganisasjoner har utarbeidet forslag til tekster som kan benyttes.