Overkjører ikke Oslopakke 3

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) lover å ikke overkjøre Oslopakke 3, selv om hun vil gjøre det dyrere å kjøre bil i rushtiden i de store byene.

I Oslo har man samlet seg om et bredt forlik om Oslopakke 3, der en veiprising ikke inngår. Det respekterer vi selvfølgelig, og kommer ikke til å ta opp noen diskusjonen med Oslo kommune om det, sier Liv Signe Navarsete til NTB. Frp i Oslo og Høyre er blant partiene som har reagerer kraftig på at samferdselsministeren vil gjøre det dyrere å kjøre bil i rushtiden i de store byene. En hån Rushtidsavgift er en hån mot alle som trenger bilen for å få hverdagen til å henge sammen. Rushtidsavgift er en blind ekstraskatt og dessuten et spørsmål for lokaldemokratiet, sier Høyres Øyvind Halleraker i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp) i Oslo mener rushtidsavgift er et håpløst virkemiddel, og sier det rammer dem som trenger bilen mest. De som er i tidsklemma og må rekke skole og barnehage og ikke kan tilpasse sin arbeidstid, sier Myhre, som frykter at et viktig element i Oslopakke 3 vil være borte dersom avgiften blir innført. Prinsipiell diskusjon Navarsete understreker imidlertid at hun ikke kommer til å legge noe som helst press på Oslo når det gjelder Oslopakke 3. Det er en avsporing av debatten, sier Navarsete. Det er jo hele veien slik at det er lokalt man må gjøre sånne vedtak. Jeg har invitert storbyene til en overordnet diskusjon om det er noe vi kan gjøre for å legge til rette for at det skal bli attraktivt å innføre veiprising. Og den diskusjonen håper vi at byene, også Oslo, vil være med på, sier hun. Dokumentasjon Det er i forbindelse med Transportplanen for 2010-2019 at samferdselsministeren kommer med forslaget om veiprising og rushtidsavgift. Solid faglig dokumentasjon og erfaringer fra andre land viser at dette vil være et effektivt virkemiddel for å redusere miljøbelastningene og bedre framkommeligheten i trafikkbelastede byområder, sier Navarsete til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). Hun viser til at Stockholm har hatt positive resultater med innføring av en slik avgift. Også i London har rushtidsavgiften vært en suksess.