Kraftig vekst i nettannonser

Annonseomsetningen på internett økte med 42 prosent fra 2005 til 2006. Bransjeorganisasjoner anslår at det norske internettmarkedet omsatte for 2 milliarder kroner i fjor.

Omsetningsveksten er en direkte reaksjon på at forbrukeren forsvinner fra andre medier. Vi ser at TV-seeren finner andre kanaler for underholdning, avislesningen er blant flere målgrupper fraværende og opplagstallene er i blodrød utvikling. Det er ikke lenger snakk om justeringer i markedsandeler, men en varig trend, sier leder Børge Sandengen i Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA). Ifølge Sandengen ble det omsatt merkevare- og rubrikkannonsering for 1,332 milliarder kroner i fjor. Merkevareannonseringen endte opp 40 prosent, og rubrikkmarkedet økte med 46 prosent. Tallene er utarbeidet av INMA og Mediebedriftenes Landsforening. Andelen for sponsede lenker i søkemotorene ligger betydelig lavere i Norge enn i andre land. Søk er ca. 8 prosent av det totale markedet. Dette er nokså likt de øvrige land i Skandinavia, men knøttlite sammenlignet med for eksempel Storbritannia, sier Sandengen.