TV-seerne slår av, men annonsørene blir

Nå svikter alle seergrupper TV-kanalene. Aldersgruppen mellom 30 og 39 år har redusert tiden foran TV-skjermen med en halv time daglig det siste året.

Selv om antall minutter nordmenn tilbringer foran TV-apparatene fortsetter å falle også inn i 2007, holder de store TV-annonsørene fast ved sine reklamestrategier. De avventer situasjonen og fortsetter å prioritere TV-reklamen, skriver Dagens Næringsliv. Vi registrerer endringene i TV-vaner, men har ingen umiddelbare planer om å legge om strategien. TV har fortsatt høy prioritet, men hvis nedgangen i TV-tittingen er en trend som varer, vil vi vurdere situasjonen, sier informasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen, som blant annet står bak dagligvarekjedene Kiwi, Meny og Spar. Han merker seg spesielt den store nedgangen i aldersgruppen 30-39 år. I januar i år brukte denne gruppen 17,5 prosent mindre tid foran fjernsynet enn i januar i fjor, målt i antall minutter. Dette er en ytterst viktig målgruppe for oss. Her er det unge mennesker som etablerer handlevaner, sier han. Espen Barås Bye i mediebyrået OMD sier at nedgangen i TV-tittingen opptar annonsørene. Dette er starten på en utvikling vi ikke greier å se utfallet av. Nå er det tydelig at nedgangen ikke skyldes tilfeldigheter og at vi kan snakke om en trend, særlig blant de yngste, sier han.