Prisnedgang på klær og skotøy

Konsumprisindeksen (KPI) falt med 1,3 prosent fra desember 2006 til januar 2007. Nedgangen skyldtes hovedsakelig tilbudspriser på klær og skotøy, samt fall i elektrisitetsprisene, melder SSB.

Fra januar 2006 til januar 2007 steg KPI med 1,2 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) økte med 1,0 prosent. KPI var 117,0 (1998=100) per januar 2007 mot 115,6 på samme tid i fjor. Dette tilsvarte en tolvmånedersvekst på 1,2 prosent, ned fra 2,2 prosent i desember 2006. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,0 prosent i januar 2007, uendret fra desember 2006. Tilbudspriser på klær og skotøy trakk KPI ned fra desember til januar KPI-fallet på hele 1,3 prosent fra desember 2006 til januar 2007 skyldtes hovedsakelig prisutviklingen på klær og skotøy samt elektrisitet. Tilbudspriser på klær og skotøy ga et samlet prisfall på 11,2 prosent, og prisnedgangen på klær var langt kraftigere enn på skotøy. Møbler og boligtekstiler var også preget av tilbudspriser, noe som ga prisnedgang på henholdsvis 4,0 og 2,9 prosent. Med et fall på 14,8 prosent medvirket også elektrisitetsprisene i stor grad til nedgangen i KPI fra desember til januar. Kraftprisene viste et betydelig prisfall, mens nettleien gikk marginalt opp. Husleiene økte med 0,6 prosent og var den viktigste enkeltfaktoren til å dempe fallet i KPI. Prisene på en rekke tjenester som tjenester knyttet til kultur og fritid, sosiale omsorgstjenester samt transport- og tannlegetjenester medvirket også til å dempe nedgangen i KPI. Økt foreldrebetaling i barnehager og skolefritidsordning ga en samlet prisoppgang for sosiale omsorgstjenester på 2,3 prosent.