Avinor bygger nytt på Alta lufthavn

Styret i Avinor AS har vedtatt å bygge ny terminal, sikringsbygg og tårn på Alta lufthavn. I løsningen inngår en miljøvennlig energiløsning, som anslagsvis vil redusere utslippet av CO2 med 350 tonn pr. år.

- Styrets vedtak medfører at vi iverksetter en total modernisering av Alta lufthavn som vil komme passasjerer, flyselskaper, ansatte og miljøet til gode, sier Charles Kristiansen, lufthavnsjef Alta lufthavn. Avinor har på bakgrunn av nye regulatoriske krav til flyoppstillingsplasser foretatt en totalvurdering av lufthavnutformingen på Alta lufthavn. Viktige elementer i vurderingen har vært ønsket om unngå busstransport fra terminal til nye og godkjente flyoppstillingsplasser, et gammelt og utdatert tårnbygg, samt generelt lav passasjerkapasitet i terminalbygget. Ønsket om å gjennomføre en modernisering av energiforsyningen til en mer miljøvennlig løsning har også veid tungt. Styret i Avinor har på bakgrunn av vurderingen, samt et detaljert planforslag, vedtatt å bygge ny terminal, sikringsbygg og tårn på Alta lufthavn. - Prosjektet på Alta lufthavn vil ha betydelig sikkerhetsmessige gevinster, sier Charles Kristiansen. - Med ny utforming av flyoppstillingsplasser som flyttes lenger unna rullebanen oppfyller vi myndighetenes krav til hinderfrihet. I tillegg blir det lagt mye bedre til rette for effektiv avvikling av sikkerhetskontrollen enn i dag. Detaljprosjektering iverksettes umiddelbart, og det er ventet at byggingen vil starte i mai 2007. Etter planen vil nye bygg og tilhørende fasiliteter være ferdigstilt høsten 2009. Kostnadsrammen er beregnet til nærmere 300 millioner kroner. Om lag 408.000 passasjerer reiste til og fra Alta lufthavn i 2006. Antallet flybevegelser (avganger og landinger) var 12.000. Når det er uvær på kysten kan det være opptil åtte samtidige fly på Alta. Dagens terminal tar maksimalt 150 personer og har 2 gater, og er uegnet til å håndtere perioder med topptrafikk. Den nye terminalen vil være på 5.000 kvadratmeter mot dagens 1.670, og vil få 4 gater. Miljøvennlig energiløsning Den valgte energiløsningen med sjøvannsbasert varmeveksler/varmepumpe gir en betydelig miljøgevinst. Totaleffekten på minsket energiforbruk til oppvarming og avkjøling er beregnet til 775 000 kWh/år. Dette tilsvarer 100.000 liter fyringsolje eller omlag 350 tonn CO2-utlipp årlig. - Avinor har iverksatt et prosjekt som skal se nærmere på hvordan vi kan drive lufthavnene på en mer miljøvennlig måte. Den nye energiløsningen på Alta lufthavn er et veldig spennende tiltak, og vi vil vurdere lignende løsninger også på andre lufthavner i tiden fremover, sier Sverre Quale, administrerende direktør i Avinor AS