- På tide å tenke kundeservice?

- Med mange byggefeil, misfornøyde kunder og renta på vei opp, samtidig som omdømmet til byggenæringen er på vei ned, er tiden inne for å prioritere kundeservice, sier underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet.

- Vi ønsker at næringen legger vekt på å gi forbrukerne riktig informasjon, tilby ryddige kontrakter og tilby en nøytral reklamasjonsbehandling, sier Helde. Forbrukerrådet undersøkte en rekke henvendelser vedrørende ny bolig i en periode fra april 2006. Over halvparten av henvendelsene omhandlet kategorier som kan forebygges ved bruk av gode standardkontrakter. Dette er eksempelvis henvendelser vedrørende pris, tidsfrister, kontraktsvilkår etc. - Næringen må derfor ta i bruk balanserte standardkontrakter for å forebygge uklarheter og framtidige konflikter. Undersøkelser Forbrukerrådet har gjennomført hos landets eiendomsmeglere vedrørende bruken av Byggblankett 3425-3428 viser at under halvparten brukte disse standardkontraktene, heter det i en melding fra Forbrukerrådet. (Disse kontraktene omhandler salg av eiendommer til forbrukere som reguleres av bustadoppføringslova). Boligtvistnemnda behandler bare tvister mellom forbruker og medlem av Boligprodusentenes Forening, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg og Norges Byggmesterforbund. Mange aktører i næringen kan derfor ikke tilby en nøytral reklamasjonsbehandling.