Nordmenn tror på biodrivstoff

Over ni av ti norske bilførere har tro på at biodrivstoff er bra for miljøet og halvparten mener biodrivstoff er fremtidens drivstoff.

Det viser en undersøkelse TNS Gallup har utført for Statoil Norge, der 1000 bilførere fra hele landet deltok. Det er positivt at så mange mener at biodrivstoff er fremtiden. Vi merker økt etterspørsel etter biodrivstoffer, ikke minst E85. Statoil har biodrivstoff høyt på agendaen, og vi skal lede an utviklingen i Norge, sier Dag Roger Rinde, administrerende direktør i Statoil Norge. Kjeden åpnet 18. januar landets E85-pumpe nummer 2 på Skøyen i Oslo. Dette er Statoils andre etanolstasjon. I løpet av første kvartal vil Statoil åpne ytterligere fire E85-pumper - på Statoil Forus i Rogaland, Statoil Gardermoen i Akershus, Statoil E6 Furnes i Hedmark og Statoil E6 Furuset i Oslo. Undersøkelsen, som ble gjennomført før jul, viser at åtte av ti bilførere er usikre på om de kan kjøre bilen sin på biodrivstoff. To av ti tror at biodrivstoff vil påvirke motoreffekten negativt. Biodrivstoff er nytt i Norge, og det er ikke uventet skepsis til nye drivstoffkvaliteter. Derfor er det viktig for oss å presisere at biobensinen E85 kun kan brukes på såkalte fleksifuel-biler, og ikke på vanlige bensinbiler. Og alle som har en dieselbil kan kjøre på diesel med inntil fem prosent biodiesel innblandet, sier Rinde. Er du fortsatt i tvil, sjekk instruksjonsboken, eller ring din merkeforhandler! Flere vil ha bioetanolbil Tre av fem bilførere erklærer seg ifølge undersøkelsen interessert i miljøvern, mens bare hver tiende svarer at de ikke bryr seg om dette. Informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Motor Norge forteller at Ford solgte i underkant av 100 biler som kan kjøres på bioetanol i Norge i 2006. Hun anslår at totalsalget lå på i underkant av 500 etanolbiler for de tre bilmerkene Ford, Saab og Volvo, som er de som selger biler som går på E85 i Norge. Vi merker en stadig større interesse for flexifuel-biler hos våre kunder, sier Sønsteby. Hun mener fordelen med flexifuel-biler er at de kan skifte mellom å kjøre på E85, blyfri bensin, samt en kombinasjon av begge deler, i tillegg til at de tilfører miljøet 75 prosent mindre CO2. Dette er avgjørende for å kunne øke antall flexifuel-biler på markedet i takt med at det kommer flere E85-pumper, påpeker hun.