Kystverket: Opprydningen kan ta seks måneder

Kystverket beskriver ulykken ved Fedje som svært alvorlig. Oljesøl har nådd land flere steder og opprydningsarbeidet kan ta seks måneder.

Miljømessig kan denne ulykken bli like stor som Rocknes-ulykken i 2004. Oppryddingsarbeidet etter Rocknes-ulykken tok seks måneder, så det er nok dessverre sannsynlig at dette tar like lang tid, sier informasjonsrådgiver i Kystverket Ane Eide Kjæraas til NTB. Det 180 meter lange lasteskipet «Server» hadde 585 tonn tung bunkersolje og 72 tonn diesel om bord da det gikk på land og brakk i to like ved Hellesøy fyr, rett sør for Fedje i Hordaland, like før klokken 18.30 fredag kveld. De første anslagene fra Kystverket hentydet at 270 tonn tung råolje hadde lekket ut i sjøen. Dette er nå oppjustert til 290 tonn. Det meste av oljen stammer fra akterskipet som sank natt til lørdag. Anslaget er foreløpig og basert på uttalelser fra kapteinen, sier Kjæraas. Til sammenligning slapp 226 tonn olje ut i sjøen da «Rocknes» havarerte. Nådd land Kystverket overvåker området både fra sjøen og fra luften. Det meste av oljen skal befinne seg i området rundt havaristen ved Fedje, men noe av oljen har allerede nådd land. Ifølge Kurt Oddekalv i Miljøvernforbundet er det registrert oljesøl og flere tilgrisede sjøfugler på naturreservatet Herdla. Dette er det rikeste fugleområdet i Hordaland med over 220 registrerte fuglearter. Kystverket kjenner imidlertid ikke til dette. Dette er en av de områdene vi overvåker nøye, men foreløpig har vi ingen meldinger om at oljen er nådd dit, sier Kjæraas. Høye bølger Værforholdene er vanskelige, med sterk vind og høye bølger, hvilket gjør det vanskelig å samle opp oljen. Vinden har stilnet i forhold til natten, men ifølge Kystverket forventes den å øke mot kvelden. Tung bunkersolje har en lang levetid på overflaten, inntil tre dager, selv under forholdene som er ved Fedje nå, opplyser Kystverket. Dessverre er dette en type olje som ikke løser seg så lett opp i vannet, ja. Det øker sjansen for at mer olje finner veien inn til strandlinjen, sier Kjæraas. Ifølge Meteorologisk institutt driver oljesølet nordover. Beregningene viser foreløpig at mye av oljen vil gå på land på Fedje, og at resten driver nordover. Beregningene er utfordrende, fordi skipet ligger såpass nære land at modellen oppfatter at oljesølet ligger på land. Beregningene foregår i et rutenett av 4 kilometer, heter det i en pressemelding fra Meteorologisk institutt. - Bør brenne under politikerbein Kommunestyrepolitiker på Fedje Kristin Handeland (Ap), mener det bør brenne under beina på politikerne som fjernet oljeverndepotet på Fedje. I dag bør det brenne under beina på mange politikere. Med den trafikken som er i området så har det vært et tidsspørsmål. Fiskeriminister Svein Ludviksen som i sin tid fjernet oljeverndepotet på Fedje, og den nåværende regjeringen som lovet å gjenopprette det uten at det ble gjort, bør kjenne at det brenner under beina i dag, sier hun til Avisa Nordhordland. Handeland forteller at folk på Fedje nå forbereder seg på å rydde oljesøl med bøtter og spade. Jeg frykter det synet som møter oss når det blir lyst, uttalte hun natt til lørdag. Hun mener ulykken må føre til at oljeverndepotet kommer tilbake. Dette er bare bunkersolje. Det er i praksis et tomt skip. Likevel er det snakk om en katastrofe. Hva hvis det var en supertanker full av olje? spør Handeland. SISTE: 10:54 Forskipet av det kypriotiske lasteskipet «Server» som havarert utenfor Fedje fredag kveld, er slept til land på Ågotnes utenfor Bergen, opplyser kystverket. Vi er nå framme på CCB-basen på Ågotnes utenfor Bergen. Vi har forsøkt å dra skipet så langt opp på land som mulig. Nå skal vi prøve å tømme tanken for olje. Forhåpentligvis går det greit. Da kan vi beregne hvor mye olje som har lekket ut, sier vaktleder Svein Kjellsen i Kystverket til NTB. Det fryktes at så mye som 270 tonn tung bunkersolje har lekket ut i sjøen etter havariet. Noe av oljen har allerede nådd land Vi har konstatert at det er kommet olje på land i Fedje og Hellesøy. Det ligger olje på stranda og i strandsonen. Det er fortsatt så mye sjø at det livsfarlig å oppholde seg der, og derfor er det vanskelig å gjøre noe med det, sier Kjellsen. FAKTARAMME Fakta om store oljesøl-ulykker * 19. januar 2004: 18 mennesker døde da MS «Rocknes» gikk på grunn i Vatlestraumen i Hordaland. 226 tonn olje slapp ut i sjøen. Rundt 150 mennesker deltok i oppryddingsarbeidet etter oljeutslippet, den største aksjon i sitt slag i norsk historie. * 13. november 2002: Oljetankeren «Prestige» springer lekk og slipper ut 40.000 tonn olje i havområdene utenfor den nordlige kysten av Spania. En omfattende studie av følgene av forliset konkluderte i 2003 med at 250.000 til 300.000 fugler døde og at det ville ta minst ti år før havbunnen var fullstendig restituert. * Januar 2001: Oljetankeren «Jessica» med over 900.000 liter olje gikk på grunn på et rev utenfor øya San Cristobal på Galápagosøyene. En internasjonal redningsaksjon forhindret økologisk katastrofe. * Februar 1996: Oljetankeren «Sea Empress» gikk på grunn utenfor Milford Haven. 70.000 tonn olje rant ut fra skipet og om lag 25.000 sjøfugl døde. * 24. mars 1989: Supertankeren «Exxon Valdez» grunnstøtte i det uberørte området Prince William-sundet i Alaska. 41,6 millioner liter råolje rant ut og forurenset 1.930 kilometer strandlinje. Oljelekkasjen kostet rundt en kvart million sjøfugl, 2.800 havotrer, 300 seler, 250 havørner og opp til 22 hvaler livet. (Kilde: NTB og Dagbladet) (©NTB)