Klimaforsker: Du må søke om tillatelse til å fly

Klimaforsker Erik Kolstad tror at du om 20 år må søke om tillatelse for å få lov til å fly. Avinor venter at flytrafikken i Norge vil øke fra 33 millioner passasjerer i 2005 til 85 millioner reisende i 2040.

Ruten mellom Bergen og Oslo er blant de ti største i Europa, målt i antall passasjerer. Men endringer i synet på klimapolitikken internasjonalt kan sette en stopper for veksten, tror klimaforsker Erik Kolstad på Bjerknessenteret ved Universitetet i Bergen. Det er ikke urealistisk at man om 20 år må dokumentere et behov for å få lov til å fly, sier Kolstad til Bergens Tidende. Han mener det blir vanskelig å fortsette slik som i dag, og tror flytrafikken er noe av det som vil ryke først. Årsaken er at flyreiser er den mest forurensende reisemåten. Ifølge Fremtiden i våre hender slipper et passasjerfly ut 77,8 kilo CO2 på turen mellom Oslo og Bergen, mot 3,4 kilo med tog. Professor Helge Drange ved Bjerknessenteret mener avgiftspolitikken må endres. I bensinprisen for biler er halvparten, rundt fem kroner, statlige avgifter. For flybensin er avgiftene på 20-30 øre per liter. Så flybensin er uforholdsmessig billig. Det er helt uhørt at vi kan reise hvor som helst for 400 kroner. Miljømessig er det kriminelt, sier Drange. Miljøpolitikerne Tore Nordtun (Ap), tidligere miljøvernminister Knut Arild Hareide (KrF), Gunnar Kvassheim (V) og Hallgeir Langeland (SV) tror tiden på billige flyreiser snart vil være over. (©NTB)