Situasjonen er svært vanskelig og den blir helt umulig etter 2008. Da blir det innført nye krav til kompetanse, og det finnes ikke utdanningskapasitet til å møte behovet, sier distriktsleder Tor Rasmussen i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) til Nordlys. Han har daglig kontakt med fortvilte medlemmer som ikke klarer å få sjåfører til vogntogene sine. Bare i NordNorge mangler det 400-500 sjåfører. På landsbasis snakker vi om 3.000, sier Rasmussen. Sjåførlærer Gunnar Henriksen i Nordreisa utdanner 70-80 sjåfører årlig, men mangler lærere. Det er nesten verre å skaffe sjåførlærere enn det er å skaffe sjåfører, sier han til Nordlys. Det tar tre og et halvt år å utdanne en lærer, og mange som starter på dette høyskoleløpet skaller av til andre næringer underveis. Vi utdanner på langt nær mange nok til å dekke behovet., sier Henriksen. Tor Rasmussen i NLF framholder at det har skjedd dramatiske endringer i transportnæringa de siste årene. Så vel teknologi som andre forhold stiller større krav til fagkompetanse. Det er ikke slik at man kan rekruttere sjåfører fra gata. For oss i bransjen er det også en utfordring å få arbeidstakerne til å bli i jobben. Det stiller krav til så vel lønn som arbeidsvilkår, sier Rasmussen.
- Nøkkelord
- Import