Tunnelen burde vært sikret bedre

Det er litt overraskende at tunnelen ikke er blitt sikret bedre, sier professor Bjørn Nilsen ved NTNU etter å ha undersøkt rasstedet i Hanekleivtunnelen.

Torsdag ble rasstedet inspisert av en uavhengig ekspertgruppe som skal granske hva som førte til raset. Alle hadde de samme oppfatning; tunnelen burde vært sikret bedre. Det har sammenheng med at det er en del svelleleire i fjellet. Dette er et veldig svakt materiale. Vanligvis går dette greit å takle, men man kan jo overse det. Det burde imidlertid blitt sett. Det er litt overraskende at tunnelen ikke er blitt sikret bedre, sier Nilsen til NTB. Bolting Også ingeniørgeolog Per Bollingmo i Multiconsult har samme oppfatning som Nilsen. Det er lett å si i etterkant. Men med tanke på leiren i fjellet, er det åpenbart at det burde ha vært en bedre sikring der, sier Bollingmo til NTB. Ekspertgruppen mener Hanekleivtunnelen blant annet har for få bolter. Det burde vært en tettere bolting der. Betongutstøping ville også forhindret raset, sier Bjørn Nilsen. Distriktssjef Roar Gärtner i Statens vegvesen i Vestfold mener at tunnelen er forsvarlig sikret. Vi hadde med ingeniørgeologer da vi bygde den, og vi fulgte deres anvisninger, sier Gärtner til NTB. Kan endre rutiner Han frykter ikke ekspertgruppens konklusjoner, men sier at funnene kan føre til at Statens vegvesen endrer sine rutiner i forbindelse med sikring og bygging av tunneler. Vi må ta lærdom av det som har skjedd. Og hvis ekspertene som har gransket tunnelen kommer fram til at den burde vært sikret bedre, må vi revurdere hvordan vi bygger og sikrer tunneler, sier han. Samtlige sju fjelltunneler i nordre Vestfold skal nå granskes nærmere. Det er naturlig å ta en gjennomgang med den nye kunnskapen vi nå har fått. Vi vil gå gjennom dokumenter, og vi skal finne ut hvor det finnes vanskelige partier. Dette vil vi begynne med så fort som mulig, men først må vi få kontroll på Hanekleivtunnelen, sier Gärtner. Opprydding Ekspertene er nå ferdig med å undersøke rasstedet, og vil på et senere tidspunkt gå gjennom blant annet rapporter fra byggingen. Statens vegvesen vil begynne å rydde Hanekleivtunnelen så raskt det lar seg gjøre. Ifølge Gärtner vil oppryddingen begynne tidligst fredag morgen og senest tirsdag 2. januar. Oppryddingsarbeidet ventes å ta fra én til to måneder, og tunnelen kan raskt bli en flaskehals i de nærmeste månedene.