Navarsete vil se an forslaget om veitilsyn

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) avviser ikke uten videre forslaget om et eget nasjonalt veitilsyn som skal ha kontroll med landets tunneler. Men hun vil først ta debatten når rapporten fra granskingsgruppen foreligger.

Det virvles opp masse forslag etter en hendelse som raset i Hanekleivtunnelen. Men nå får vi ta ting i riktig rekkefølge. Tunnelen må ryddes og gjøres trafikksikker, og rett over nyttår skal vi nedsette en granskingskommisjon, sier Navarsete til NTB. Kontrollen med Norges 950 tunneler er i dag desentralisert. Det er distriktskontorene til Statens vegvesen som er pålagt denne oppgaven, men som i praksis gir den videre til private entreprenører med instruks om hva som skal gjøres. Bruk av ressurser Vi må se hvordan ressursene best kan anvendes. Det er ikke noe poeng i å bruke mange millioner på å opprette en nasjonalt tilsyn for veier og tunneler, hvis jobben kan gjøres like godt lokalt, sier Navarsete. Hun synes det er påfallende at opposisjonspartiene Høyre og Venstre nå går i bresjen for et nasjonalt veitilsyn, mens det ikke ble opprettet noe slikt da Venstre hadde samferdselsministeren i Bondevik-regjeringen. Spørsmålet er blitt drøftet tidligere, og da fant man det ikke hensiktsmessig å opprette et tilsyn, sier Navarsete. Venstres Borghild Tenden vil ha et frittstående tilsyn for veier og tunneler, slik det er for jernbane og fly. Hun mener at Statens vegvesen har for mange roller. Fører tilsyn Denne problemstillingen avviser Navarsete. Det er ikke Statens vegvesen som bygger tunneler. Men de fører tilsyn med dem som bygger. Nå det som er skjedd i Hanekleivtunnelen er blitt kartlagt og analysert, vil vi ta en grundig debatt, der en eventuell opprettelse av et veitilsyn blir ett av momentene, sier samferdselsministeren. Rett over nyttår skal departementet og Statens vegvesen utarbeide mandatet for den eksterne granskingsgruppen. Den må ikke forveksles med de tre ekspertene som torsdag tok seg inn til rasstedet i tunnelen på E18 mellom Sande og Holmestrand i Vestfold. Granskingsgruppens rapport vil danne grunnlag for det videre arbeidet. Derfor er det viktig å ikke miste hodet i denne fasen, der en masse ulike forslag kastes opp. Men vi skal uansett ha et godt system for kontroll og bygging av tunneler, sier samferdselsministeren. Hun legger til at det ofte kommer delegasjoner fra utlandet for å studere tunnelbygging i Norge, og at det derfor er feilaktig å tro at norsk ekspertise på dette feltet er dårlig.