Navarsete vil ha uhildet gransking

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil ha en uhildet gransking av raset i Hanekleivtunnelen på E18 mellom Sande og Holmestrand 1. juledag.

Dette er en type ulykke som ikke skal kunne skje. Det er hundrevis av tunneler i Norge, og folk skal ha tillit til at de er sikre og at de blir kontrollert, sier Navarsete til NTB. Hun vil ikke fordele skyld eller uskyld i dette konkrete tilfellet, til det er faktagrunnlaget foreløpig for spinkelt. Jeg kan i dag ikke si om det har vært brudd på forskrifter eller regelverk som har med kontroller å gjøre. Statens vegvesen skal nedsette en granskingsgruppe med eksterne eksperter, så får vi se hva den kommer fram til, sier samferdselsministeren. Raset skjedde på et tidspunkt med lite trafikk, og ingen mennesker ble skadd. Løpende kontakt Navarsete opplyser at det er løpende kontakt mellom departementets ledelse og veidirektør Olav Søfteland. Han kan heller gi noen forklaring på hvordan et ras på hele 200 kubikkmeter kunne skje i en tunnel som ble åpnet så sent som i 2001. Trafikken går i to separate løp i denne tunnelen, og det rasrammede løpet vil trolig bli stengt i flere måneder. Både nord- og sørgående trafikk må nå dele det andre løpet, og en slik innsnevring av den sterkt trafikkerte motorveien vil skape forsinkelser. Statistisk sett skjer det svært få tunnelulykker i Norge, men dette er et varsku som krever grundig gransking, sier Navarsete. Det er Statens vegvesen i egenskap av tunneleier som skal sørge for sikkerheten sammen med dem som prosjekterte og planla byggingen. Det som skjedde ved 23-tiden 1. juledag, har flere likhetstrekk med raset i Oslofjordtunnelen i 2003. Skandale Høyres Trond Helleland, som er medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, ber Navarsete innskjerpe rutinene for kontroller. Han vil også at statsråden avlegger rapport for Stortinget. Overfor Dagbladet omtaler Helleland saken som en skandale. Han mener Statens vegvesen kommer med uakseptable bortforklaringer. En kontroll som skulle ha vært foretatt i løpet av høsten 2006, fem år etter åpningen, ikke ble gjennomført. Helleland vil at alle tunnelene i Vestfold-området skal sjekkes grundig, ettersom de ble bygd om lag på samme tid. SVs Hallgeir Langeland og Aps Torstein Rudihagen, begge medlemmer av samferdselskomiteen, støtter kravet om at alle lignende tunneler må gjennomgå en nøye gransking. Rudihagen forventer en orientering fra statsråden. Langeland advarer mot den voldsomme tunnelbyggingen rundt om i Norge. Første nestleder i komiteen, Venstre Borghild Tenden, sier til Dagbladet at veivesenet må sette alt inn på å finne hva som kunne ha vært gjort annerledes. Det er utrolig at dette kunne skje i en nesten ny tunnel. Vi skryter av å være verdensmestere i tunnelbygging, men jeg begynner å lure, sier hun.