Hanekleivtunnelen sikres

Statens vegvesen har opprettet en prosjektgruppe som er i gang med å planlegge nødvendig utbedrings- og sikringsarbeid for å få Hanekleivtunnelen i trafikal drift igjen.

- Jobben må utføres forsvarlig. Løsningen skal bli trygg. Vi vil bruke den tiden som trengs, fastslår distriktssjef i Statens vegvesen, Roar Gärtner. Han er glad for at skredet i tunnelen inntraff på et tidspunkt med svært lav trafikk. Statistisk er det svært trygt å kjøre i norske tunneler. Men naturens luner er det vanskelig å til enhver tid gardere seg 100 prosent mot. - Selv fjell lever, erkjenner Gärtner. Sikkerheten prioriteres I de nærmeste dagene vil Vegvesenet gjennomgå rasstedet på nytt, for å få enda mer detaljert oversikt over skadeomfang og skadestruktur. - Det vil gi oss grunnlag for å velge den tryggeste og mest hensiktsmessige fremgangsmåten i det videre arbeidet med å rydde og sette tunnelen i driftsmessig forsvarlig stand igjen, opplyser Gärtner. Sørgående tunnelløp forblir stengt med politisperringer. Av sikkerhetsmessige grunner vil kun klarert personell ha adgang til skredstedet. Vegvesenet ber bilistene utvise aktsomhet og kjøre hensynsfullt på den innsnevrede E18-strekningen mellom Holmestrand og Sande. Rutinemessig varsling Hanekleivtunnelen ligger på fire felts E18 ved Sande, nord om Holmestrand i Vestfold. Den har et tofelts nordgående og et tofelts sørgående løp. Steinskredet som oppsto litt sør for midten i det sørgående løpet, fant sted om kvelden litt før klokken elleve første juledag. Statens vegvesens vegtrafikksentral ble raskt varslet og sikkerhetstiltak rutinemessig iverksatt. Sammen med politi og brannvesen kom Vegvesenets byggherrerepresentant raskt til skadestedet. Både sørgående og nordgående løp ble sperret. Trafikken ble omdirigert over gamle E18 fra Sande forbi Holmestrand. Foreløpig ser det ut til at ingen er tatt av skredet. Men endelig oversikt har man ikke før nedrast masse er fjernet. Sikkerhetsgjennomgang Vegvesenets geologi-eksperter foretok, sammen med etatens lokale kriseberedskapsgruppe, en befaring og sikkerhetsgjennomgang av tunnelen og rasstedet tirsdag morgen, 2. juledag. Det ble da fastslått at skredet var avgrenset til et langsgående bergparti i bergarten syenitt. Anslagsvis 200 kubikkmeter stein og masse var falt ned og sperret begge kjørefelt. Den geologiske undersøkelsen påviste ingen forplantning av skredet videre over mot nordgående tunnelløp. Dette ble derfor åpnet for toveis trafikk igjen på ettermiddagen kl. 15.30.