Vegdirektøren: Aldri opplevd maken

Raset i Hanekleivtunnelen skulle ikke ha skjedd. Jeg kan heller ikke huske at noe lignende har skjedd i en norsk tunnel tidligere, sier veidirektør Olav Søfteland til NTB.

Han innrømmer at det må være ett eller annet som har unngått geologenes og ingeniørenes oppmerksomhet, simpelthen fordi sannsynligheten for et slikt ras skal være lik null. At det kommer småstein og til tider en hel steinblokk fra tunneltaket må vi regne med. Det har vi også omfattende rutiner for å hindre skadevirkninger av. Men et 200 kubikkmeters ras i en lengde på over 25 meter, det er definitivt noe vi må finne årsaken til før vi igjen kan slippe trafikk gjennom denne tunnelen, sier Søfteland. Selv tror han nøkkelen til en forklaring finnes i planer og rapporter fra byggeperioden for mer enn fem år siden. Alle tunneler sikres ved forskjellige metoder i forskjellige soner gjennom hele tunnelen. Noen steder er det nok med sprøytebetong, andre steder benyttes jernbolter i varierende tetthet. Uansett skal hele strekningen være sikret slik at denne type ras ikke kan inntreffe, sier Søfteland. Prosjektlederen: Alt som er gjort, er dokumentert Alle kart og gamle rapporter fra anleggstiden er arkivert. Det arbeidet som ble utført i Hanekleiv-tunnelen er dokumentert i detalj, sier prosjektleder Karl Høiland til NTB. Han leder nå arbeidet med E18 videre sørover mot Larvik. Vi hadde erfarne geologer med oss hele veien og alle anbefalinger om sikring ble fulgt. Det er gitt grundige geologiske beskrivelser av nettopp denne tunnelen fordi den ligger midt i overgangen mellom to bergarter, sier Høiland. Han bekrefter at de andre tunnelene på den nye E18 mellom Drammen og Holmestrand ikke har den samme overgangen mellom disse bergartene. Høiland understreker at det er geologene som kan vurdere denne typen spørsmål. Hanekleiv-området ble utsatt for kolossale bevegelser på et sent tidspunkt i historisk-geologisk sammenheng, det dreier seg om «bare» 240 millioner år siden. Det har gjort området spesielt interessant, både for amatørgeologer og ordentlige geologer, men selv kan jeg bare si at vi har fulgt opp og forholdt oss til den geologiske kunnskapen vi hadde da tunnelen ble bygget, sier Høiland.