Dårlig sikring årsak til tunnelras

Ras i tunneler skal ikke forekomme. Når det skjer, er det fordi tunnelen er for dårlig sikret, sier informasjonssjef Kjell Hauge ved Norges Geotekniske Institutt.

Over 25 meter av Hanekleivtunnelen på E 18 ved Sande sør for Drammen raste sammen sent 1. juledag kveld. Svært overraskende, mener Hauge, som tror for dårlig sikring er årsaken til raset. Jeg kjenner ikke spesifikt til raset i Vestfold. Med på et generelt grunnlag kan jeg si at ras i tunneler skyldes for dårlig sikring under bygging av tunnelen, sier Hauge til NTB. Høye krav til sikring Rasstedet ligger i en sone der syenitt møter sandstein. Det er mange av tunnelene i Norge som går gjennom fjell med forskjellige bergarter og gjennom soner med spesielt dårlig fjellkvalitet. Men det at det er en dårlig bergart, skal ikke gjøre rasfaren større. Det stiller bare høyere krav til sikringen, sier Hauge. Over tid Han vet ikke hvorfor raset skjedde akkurat da det skjedde, men tror ikke det milde vinterværet kan ha utløst det. Det er en lang tunnel, som holder relativt jevn temperatur. Litt temperatursvingninger må man regne med, sier Hauge. Han tror ikke det er en enkeltårsak som utløste raset. Det kan bygge seg opp til et ras over tid. Raset er ikke nødvendigvis utløst av noe, sier han. Geologer var tirsdag på plass for å gjøre undersøkelser på rasstedet, men Hauge tror det vil ta tid før geologene kan konkludere. Geologene kan ikke gjøre en fullverdig befaring før man vet med pinlig sikkerhet at det har rast fra seg. Undersøkelsene vil nok ta tid, sier han.