Skremmende

Sjokkbildene fra raset på den nye motorveien i Sverige hadde knapt passert, før vi nå har fått melding om et nytt ras på en moderne veistrekning. Denne gang i den nye Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold. Vi har på lederplass både i Byggeindustrien og på bygg.no gjentatt kravet om at det må bevilges mer penger til undersøkelser av rasfarlige områder. Etter de kolossale nedbørsmengdene som er kommet i løpet av denne høsten, er mye veigrunn også blitt langt farligere enn hva den var mens det fortsatt var normale nedbørsmengder som kom ned.

Selvsagt må det også bevilges tilstrekkelige beløp til sikring. Vi tror at statsbudsjettet neste år må trappes kraftig opp på dette området - og alle berørte etater må gjøre alt som gjøres kan for å ta fatt på problemet. Mange mennesker er fra før av redd for å kjøre i tunneler. Mange mener at det er for mørkt og vått i mange tunneler. Får de nå også redselen over at tunnelen kan rase sammen, er det mange som kan få problemer med å reise rundt i Norge. Derfor er det all grunn til å komme ut med alle relevante opplysninger om hva som har skjedd ved den siste raskatastrofen i en norsk veitunnel - og hva som skal gjøres for å rette på problemet. Takk og pris på at dette ikke skjedde i en av våre mange undersjøiske tunneler. Mange av disse tunnelen trenger også sårt vedlikehold og forbedringer. Det er mye å ta fatt i.