Dyre julegaver i byggenæringen

Én av ti bedriftsledere har mottatt julegaver som kan oppfattes som smøring, men færre bedrifter enn i fjor gir julegaver til sine forretningsforbindelser.

- Sannsynligvis et resultat av økt fokus på smøring, sier advokat i Deloitte. En undersøkelse gjennomført blant et representativt utvalg på 2000 bedriftsledere i desember, viser at 10 prosent av norske bedriftsledere har mottatt en julegave som kan oppfattes som et forsøk på smøring. Det er en svak oppgang fra 9 prosent i fjor. De dyretse julegavene gis i byggenæringen. Når man sammenligner bransjer, er det innenfor bygg og anlegg at flest bedrifter gir julegaver, med 56 prosent. De gir også de dyreste julegavene. 27 prosent av gavene som bygg- og anleggsbedriftene gir koster over 500 kroner, mens tilsvarende tall for alle bedrifter er 17 prosent. Ordnede forhold - Det er selvsagt oppsiktsvekkende at såpass mange rapporterer om smøringsforsøk. Hovedbildet er likevel at korrupsjon og smøring i næringslivet i liten grad skjer gjennom julegaver, og at det i all hovedsak er ordnede forhold i bedriftens julegaveutveksling i år som i fjor, sier advokat og partner Anne Helsingeng i Deloitte Advokatfirma DA. Det er særlig innenfor hotell- og restaurantvirksomhet slike smøringsforsøk har skjedd, hvor 17 prosent oppgir at de har opplevd smøringsforsøk i form av julegaver. Færre bedriftsgaver i år 46 prosent av norske bedrifter gir julegaver til sine forretningsforbindelser, ned fra 51 prosent i fjor. Helsingeng betegner nedgangen som påfallende: - Med gode tider i næringslivet skulle man i utgangspunktet forvente at det ble gitt flere julegaver. Nedgangen har høyst sannsynlig sammenheng med det økte fokuset på smøring i næringslivet, og i så måte er det positivt. La det samtidig være sagt at det ville bli en tristere verden om pendelen svingte så langt tilbake at vi ikke lenger kan være hyggelige mot hverandre, sier Helsingeng, som minner om at det er fullt mulig å være både renhåret og hyggelig med forretningsforbindelsene på samme tid. Store bedrifter gir mest: Mens 37 prosent av bedriftene med færre enn fire ansatte gir julegaver til sine forretningsforbindelser, er det tilsvarende tallet for bedrifter med mer enn hundre ansatte 57 prosent. - Som hovedregelen gis bedriften ikke skattefradrag for gaver, og det er derfor ingen skattemessig grense for hvor stor gave en bedrift kan gi. Mindre gaver slik som blomster og konfekt gir likevel skattefradrag for bedriften, sier Helsingeng, som påpeker at undersøkelsen vitner om at de fleste bedriftene gir beskjedne gaver. Julenissen er og blir en mann Mannlige bedriftsledere er mer tilbøyelige til å gi julegaver enn kvinnelige ledere. 48 prosent av mannlige mot 34 prosent av kvinnelige bedriftsledere gir julegaver til sine forretningsforbindelser. Undersøkelsen er gjennomført av Perduco for Deloitte Advokatfirma DA blant et representativt utvalg på 2000 bedrifter. En tilsvarende undersøkelse ble gjennomført i 2005.