Statens vegvesen undersøker saltskader langs veinettet

Statens vegvesen har satt i gang arbeid for å få oversikt over mulige miljøskader som følge av salting av veiene.

Vegvesenet har registrert vel 1.200 innsjøer innenfor 200 meter langs den delen av veinettet som saltes. Norsk Institutt for vannforskning (NIVA) har på oppdrag fra vegvesenet allerede konstatert at det i 18 av 59 innsjøer langs veinettet er stillestående dødt bunnvann som følge av at veisaltet har dannet tungt saltholdig vannlag ved bunnen. Miljøskader av veisalt er noe vi tar på alvor. Vi arbeider både på kort og lang sikt med å finne den rette balansen mellom miljøet på den ene siden og hensynet til trafikksikkerhet og fremkommelighet på den andre, sier trafikkdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen. Vegvesenet har to store forsknings- og utviklingsprosjekter som fokuserer på disse problemstillingene. Salt SMART starter i 2007 og skal se på saltbruken og eventuelt andre tiltak, mens Klimaprosjektet har et eget delprosjekt for å beregne behovet for fremtidig salting av veiene.