Veidekke-sjefen ut mot kriseoppslag

Veidekke-sjef Terje Venold tar en kraftig oppgjør med kriseoppslag og byggherrer som klager over at entreprenørene ikke vil regne på oppdragene deres.

Etter oppslagene i ulike medier den senere tid, synes det som om mange har glemt at markedsøkonomien fortsatt er styrende for de fleste næringer her i landet. Det er riktig at markedet for byggenæringen er særdeles godt for tiden, og at kampen om arbeidskraften og underleveranser er med på å trekke opp kostnadene. Men årsak og virkning har ikke kommet over oss som et sjokk, og det at enkelte har større problemer enn andre, bør heller ikke overraske noen, sier han. Venold minner om at Veidekke i mer enn 70 år har vært aktiv i denne næringen, og gjennom de siste 30 årene vært en av næringens ledende aktører. Gjennom disse årene har vi gjennomlevd en rekke konjunkturskifter, endringer i politiske rammebetingelser, markedsmessige endringer og større eller mindre skremmebilder om fremtiden. Gjennomgående viser historien at de beste aktørene makter å håndtere de fleste av sine utfordringer, og av det vi kan se så langt, synes det å være gjeldende også i disse dager, fremholder han. Jeg prøver ikke med dette å bagatellisere de mange utfordringer en presset markedssituasjon gir aktørene i byggenæringen, men når enkelte medieoppslag fremstiller dette som krisetilstander for en hel næring, blir det nesten for dumt, fortsetter Veidekke-sjefen. Aktiviteten i næringen har vært stigende over lengre tid, og de profesjonelle aktørene både på kunde- og leverandørsiden har kompetanse og erfaring som gjør det mulig å møte markedsutviklingen relativt godt forberedt. De beste aktørene tar stort sett ikke på seg flere oppgaver enn det de vet de kan makte å levere, og de har også sikret seg langt på vei med avtaler om leveranser til de oppdrag som skal bygges. Og de aller beste har også en løpende dialog med sine kunder om de utfordringer som man vet kommer, og har også et samspill med kunder og leverandører som gjør det mulig også å håndtere det meste av det uforutsette, mener Venold. Når så enkelte byggherrer står frem og klager sin nød over en næring som ikke en gang tar seg bry med å regne på deres oppdrag, blir det også nesten for dumt, sier Venold og påpeker at det nemlig er slik for de fleste næringer som opererer i en markedsøkonomi. Av og til er man utsolgt. Og byggenæringen er ikke i en situasjon hvor politiske beslutninger kan fremskaffe flere hender til å utføre oppdrag eller beslutte flere leveranser av materialer og underentrepriser, sier han. Venold mener det er grunn til å minne om at vi rundt neste sving vil møte utfordringer i den andre enden av den økonomiske skalaen. Også da vil mange stå fram og hevde at rammebetingelsene er for dårlige, og at ingen kunne tro at situasjonen skulle endre seg så fort. Og da vil nok en gang de samme aktørene møtes på nyhetstorget med sine plakater og store overskrifter. Igjen vil vi få erfare at noen var bedre forberedt enn andre, og at enkle løsninger heller ikke da vil hjelpe. Det er bare strategisk god planlegging, kompetanse, profesjonalitet og hardt og målrettet arbeid som hjelper, avslutter Veidekke-sjefen.