Ny E16-trasé over Sollihøgda

Statens vegvesen har i samarbeid med Bærum og Hole kommuner utarbeidet forslag til kommunedelplan med tilhørende konsekvensutredning for E16, strekningen Bjørum - Skaret

Begge kommunene legger nå forslaget ut til offentlig ettersyn i perioden 13. desember 2006 til 5. februar 2007. 5. februar er fristen for å sende inn en uttalelse til forslaget, dette sendes en av kommunene. Strekningen mellom Bjørum og Skaret er 8,5 lang, og er fordelt med 6 km i Bærum kommune og 2,5 km i Hole kommune. Utbyggingen av strekningen kan deles i to etapper: Isi - Avtjerna og Avtjerna Skaret. Statens vegvesen har med bakgrunn i konsekvensutredningen gitt sin anbefaling om hvilket alternativ som bør bygges på strekningen. Anbefalingen Strekningen fra Isi til Avtjerna: Statens vegvesen anbefaler alternativ rød linje, variant 2(R1.2) Rød linje har en kort tunnel gjennom Bukkesteinshøgda, og går deretter i dagen vest for eksisterende E16 fram mot Avtjerna. Strekningen fra Avtjerna til Skaret: Statens vegvesen anbefaler alternativ grønn linje (G2) Dette er en 2,3 km lang tunnel under Sollihøgda fra Avtjerna til Aslegård og videre i dagløsning fram til Skaret tunnel Infomøter Det vil bli holdt åpne informasjonsmøter 16. januar på Skui grendehus og 17. januar på Skytterhuset ved Niskinnveien på Sollihøgda. Da vil representanter for kommunene og Statens vegvesen være til stede, informasjonsmøtene vil bli annonsert. Utbygging av ny E16 Utbyggingen av ny E16 på strekningen fra Sandvika til Sollihøgda er delt inn i tre anleggsparseller og den midterste parsellen fra Wøyen til Bjørum er allerede under utbygging og skal være ferdig i løpet av 2008. Det er ennå ikke avklart når strekningen Bjørum- Skaret og strekningen Kjørbo - Wøyen skal bygges. Dette vil forhåpentligvis bli avklart i forbindelse med rulleringen av Nasjonal Transportplan i 2008. Hvorfor nye E16  Oppnå tilfredsstillende standard for E16 (trafikksikkerhet, trafikkavvikling, miljø)  Videreføre utbyggingen av ny firefelts E16 mellom Sandvika- Hønefoss  Tilrettelegge for effektive kontaktpunkter mot dagens bebyggelse på Sollihøgda og framtidig utbygging på Avtjerna.