Kraftig økning i teknologibruk

Tre av fem norske bedrifter gjennomfører betydelige effektiviseringstiltak. En undersøkelse blant 2000 bedrifter viser at dårlig økonomi blir mindre viktig som motivasjonsfaktor og at utvikling av ny teknologi blir viktigere i effektiviseringsarbeidet.

Behovet for effektivisering er ikke vesentlig forandret fra i fjor. Undersøkelsene viser at 58 prosent av bedriftene gjennomførte betydelige effektiviseringstiltak det siste året, mot 56 prosent i tilsvarende undersøkelse året før. I mindre grad drevet av dårlig økonomi Andelen bedrifter som har effektivisert motivert av dårlig økonomi er redusert med 13 prosentpoeng det siste året, fra 48 til 35 prosent. Endringen i andelen bedrifter som var motivert av dårlig økonomi var størst i Sogn og Fjordane, der den falt fra 63 prosent til 39 prosent og i Oslo, der den falt fra 53 prosent til 28 prosent. Troms og Oppland har marginal eller ingen endring. - Effektivisering og fornyelse er alltid viktig i næringslivet, i gode og dårlige tider, sier divisjonsdirektør i Norges forskningsråd, Ragnhild Solheim. Effektivisering driver vekst og skaper nye arbeidsplasser, ved at ressursene brukes mer riktig. 63 prosent av bedriftene som har gjennomført betydelige effektiviseringer forventer at dette vil føre til flere ansatte på lengre sikt. Det er særlig bedrifter i Hordaland som forventer sysselsettingsøkning (74%). Teknologi blir viktigere Andelen bedrifter som utvikler ny teknologi i effektiviseringsarbeidet økte fra 59 prosent i fjor til 74 prosent i år. Dette er en økning på 15 prosentpoeng. Spranget var størst i Sør-Trøndelag (52 til 74 prosent) og Hordaland (52 til 75 prosent) og minst i Telemark (58 til 60 prosent). Bransjemessig er spranget størst innen varehandel (55 til 73 prosent) og hotell og restaurant (29 til 50 prosent). - Stadig flere bedrifter utvikler ny teknologi for å nå opp i internasjonal konkurranse. Behovet for kunnskapsrik arbeidskraft er derfor større enn noen gang, sier Solheim. Investering i forskning og innovasjon er i mange bransjer en forutsetning for å være konkurransedyktige. 68 prosent av bedriftene som har utviklet nye produkter eller tjenester brukte ny teknologi i utviklingen. Dette er en økning på 11 prosentpoeng, fra 57 prosent i fjor. Økningen er størst innenfor transport og kommunikasjon (51 til 72 prosent) og hotell og restaurant (18 til 41 prosent). Undersøkelsene er gjennomført av Perduco for Norges forskningsråd blant et representativt utvalg på 2000 bedrifter i juni 2006 og juni 2005.