Investering i kollektivtransport kan gi gigantgevinst

Et ekstra tilskudd på 150 millioner kroner til kollektivtransporten i de største byene vil gi en samfunnsøkonomisk gevinst på 900 millioner kroner årlig, viser en rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Ifølge rapporten er det en relativt beskjeden økonomisk innsats som må til for å gi store samfunnsøkonomiske og miljømessige gevinster. Et statlig tilskudd på 150 millioner kroner til kollektivtransport i landets seks største byområder vil bety 10 prosent flere passasjerer og en samfunnsøkonomisk gevinst på over 900 millioner kroner, skriver Vårt Land. Gevinsten vil først og fremst være et bedre tilbud til passasjerene, som får utnyttet tiden sin bedre til andre gjøremål. Det vil samtidig gi betydelig redusert biltrafikk, og dermed lavere klimautslipp og bedre lokal luftkvalitet. Samtidig slipper myndighetene unna med mindre veiutbygging, sier daglig leder Bård Norheim i Urbanet Analyse, som sammen med TØI-forsker Jon-Terje Bekken har laget rapporten med støtte fra Samferdselsdepartementet. Norheim påpeker at Norge i dag ligger omtrent på bunn i Europa når det gjelder støtte til kollektivtransport.