IT-løsning kan kutte bilkøer

Eksperter sitter på it-løsninger som kan redusere bilkøene, men politikerne vokter personvernet og satser istedenfor å bygge seg ut av trafikkproblemene.

Vi har løsninger som kan gi en bedre trafikkavvikling, men det krever offentlige investeringer i en ny type infrastruktur. Så langt har det vært vanskelig å få beslutningstakere til å få øynene opp for dette, sier Ivar Christiansen, leder i foreningen Intelligente Transportsystemer (ITS Norge), til Dagens IT. Han får støtte fra Sintef-forsker Tore Knudsen. Både norske og internasjonale erfaringer og undersøkelser levner liten tvil om at flere ITS-løsninger har positiv effekt på fremkommelighet. Det betyr kortere reisetid og dermed betydelige samfunnsøkonomiske gevinster, sier Knudsen. Et eksempel er et prøveprosjekt på strekningen Larvik Lysaker på E18, der det er satt opp antennemaster som anonymt registrerer bilenes bomringbrikker og deretter kan bruke informasjonen til å angi køer og forsinkelser. Denne informasjonen vises deretter på skilt langs veien og på en egen nettside. Vanligvis tenker vi «mer vei» når kapasiteten skal økes. Men vi er i ferd med å lære oss at det finnes alternative løsninger i form av ny teknologi, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp). Samferdselsdepartementet setter av 20 millioner kroner neste år til slik transportforskning.