Ford Galaxy og S-MAX blir varebiler

Både den nye Ford Galaxy og S-MAX kan nå registreres som varebiler. Det innebærer en utvidelse av Fords nyttekjøretøyprogram i Norge, som fra før av består av Ford Transit, Transit Connect og Tourneo.

I tillegg kommer det også en ny Ford Ranger på det norske markedet i januar 2007. Ved siden av stor glede i Ford-organisasjonen, skapte meldingen om de nye varebilene også glede hos påbyggerbedriften LaFinto i Østfold, som vil stå for ombyggingen av alle Ford Galaxy og Ford S-MAX som skal registreres som varebiler. For Ford Galaxy er det kun snakk om å sette inn en skillevegg, mens for S-MAX må det gjøres noe mer før det blir plass til den såkalte statskassa, som skal være minst 140 cm lang, 90 cm bred og 105 cm høy. Ford Galaxy og Ford S-MAX stasjonsvogn som varebiler vil kunne leveres med samme motor, girkasser og utstyr som personbilene, men Per Netland, salgssjef for varebiler ved Ford Motor Norge AS, regner med at den mest populære modellen vil ha en 1.8-liters 125-hesters dieselmotor koblet til en 6-trinns manuell girkasse med Trend eller Titanium utstyr. Ford Galaxy Varebil vil ha et lasterom på 2325 liter, mens varerommet på Ford S-MAX vil kunne svelge i overkant av 2000 liter. Nyttelasten vil variere mellom 790 kg og 735 kg, avhengig av motor og utstyrsnivå. Tilhenger vekt er henholdsvis 1450 for S-Max og 1400 for Galaxy. Siden ombyggingen skjer i Norge har man også full kontroll på leveringstiden, som vil være ca. 3-4 uker etter at bilen er kommet til Norge. Et viktig element for de som velger varebil er naturligvis prisen. En Ford Galaxy med 7 seter, 125-hesters dieselmotor og 6-trinns girkasse har veiledende utsalgspris fra 398.000 kroner. Som varebil blir prisen fra 275 795 kr. For Ford S-MAX med samme motor er prisene henholdsvis fra kr 326.900 som personbil og 216 425 kroner som varebil. I 2007 regner Ford med å selge til sammen 1000 Ford Galaxy og Ford S-MAX registrert som varebiler.