Vi ønsker ikke å skape nye og urealistiske forventninger, men vi skal likevel snu hver stein for å se om prosjektet likevel kan være liv laga, sier statssekretær i Fiskeri- og kystdepartementet Vidar Ulriksen. Det foreliggende prosjektet for Stad skipstunnel er lokalisert der halvøya på Stadlandet er smalest, mellom Kjødepollen og Moldefjorden. Tunellen er ca. 1800 meter lang, om lag 23 meter bred, 22 meter høy og 12 meter dyp. Utredninger som hittil er utført gir ikke grunnlag for å gjennomføre prosjektet. Regjeringen ønsker likevel å snu hver stein i saken, uten å skape nye og urealistiske forventninger. Det foreliggende prosjektet innebærer at fartøyer på opp til 5000 bruttotonn kan benytte tunnelen. Nå ønsker regjeringen å få utredet en løsning der skip på størrelse med hurtigrutefartøyet Midnattssol på i overkant 16.000 bruttotonn, ville kunne gjøre seg bruk av tunnelen. Det var prosjektgruppen med fylkesordførerne i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane i spissen, som bad om at Stad skipstunnel måtte bli bredere vurdert med hensyn til størrelse og nytteverdi. - Regjeringen vil derfor igangsette utredninger for å klarlegge konsekvensene ved å utvide tunneldimensjonene, herunder nye kostnadsoverslag, nautiske spørsmål og samfunnsøkonomiske konsekvenser, sier Vidar Ulriksen. Det vil også bli foretatt en bredere vurdering av prosjektets nyttevirkninger blant annet knyttet til bedre rammebetingelser for turisme.