Skanska og Bautas først ute

Nordea i samarbeid med BBS lanserer nå eFaktura B2B, elektronisk faktura for bedrift-til-bedrift tilpasset det norske markedet. Skanska Norge som fakturamottaker og Bautas som utsteder er de to første bedriftene i Norge som har tatt Nordea-løsningen i bruk.

Skanska Norge mottar nesten 260 000 fakturaer årlig. Til nå har Skanska Norge og mange av datterselskapene i konsernet etablert en-til-en løsninger for å få til elektronisk fakturaflyt med sine største leverandører basert på e2B-formatet. Nordea blir med dette den første banken i Norge som kan tilby en standardløsning tilrettelagt for både små og store bedrifter, samtidig som den støtter e2B-formatet. Nå kan også mindre bedriftskunder sende elektroniske fakturaer til bedrifter som ønsker dette, så fremt fakturamottaker har inngått en avtale med sin bank. Løsningen fra Nordea reduserer behovet for kostbare og tidkrevende en-til-en løsninger. - For oss koster det mellom 10 og 20 kroner mer å behandle papirfakturaer versus elektroniske fakturaer, og denne merkostnaden ønsker vi å redusere. Med vårt volum på innkomne fakturaer er det penger å spare på å øke antall elektroniske fakturaer, sier Alv Bjørnsen, økonomisjef konsern i Skanska Norge. - Nå kan vi bruke Nordea som formidler av elektroniske fakturaer, noe vi ser frem til. 1500 av våre leverandører har Nordea som bankforbindelse, og jeg håper mange av dem vil begynne å bruke eFaktura, sier han. - Mange har pratet om eFaktura mellom bedrifter lenge, og vi er glade for at Nordea nå tilbyr en standardløsning for alle norske bedrifter, sier IT sjef Christian Børresen i Bautas. Dette gjør terskelen lav for å starte med eFaktura. Vi anser dette som en god struktur på elektronisk fakturautveksling som vi ser frem til å bruke. I tillegg til å sende elektroniske faktura er Bautas samtidig klar for å motta elektroniske fakturaer fra våre leverandører. - For bedriftene betyr eFaktura B2B en solid effektivisering av fakturahåndteringen. Mer effektive og mindre tidkrevende prosesser åpner for betydelige kostnadsreduksjoner, sier Ida Morttjernsberg, leder av eBusiness i Nordea. Løsningen er tilgjengelig for alle Nordeas bedriftskunder. Så sant bedriftene ønsker å sette i gang, kan alle som er kunde hos Nordea bruke denne løsningen. I Finland har tilsvarende løsning fra Nordea vært i markedet i snart to år, og allerede har 35 000 bedrifter tatt den i bruk, sier hun. BBS har utviklet en eFaktura B2B løsning som tilbys bankene og deres kunder. eFaktura B2B-løsningen formidler de elektroniske fakturaene mellom bedrifter. Den inkluderer løsning for print av utgående fakturaer som ikke kan leveres elektronisk, og skanning av inngående papirfakturaer for å gjøre dem tilgjengelig elektronisk for bedriften. - Vi samarbeider med mange banker og programvareleverandører om å tilby eFaktura B2B og ser at etterspørselen etter elektroniske fakturaløsninger øker. Nordea-løsningen vil sette ytterligere fart i bruk og etterspørsel, sier forretningsansvarlig for eFaktura i BBS, Marianne Arveng.