Allrounder fra Citroën

Nye Citroën Jumpy tilbyr en rekke nye detaljer som gjør at den vil appellere til en bredere kundegruppe.

Citroën har i flere år vært en sentral aktør i markedet for lette nyttekjøretøyer. Et markedstilpasset varebilprogram gjør at Citroën har 10,2 % av det europeiske markedet (26 land), og blir med dette det tredje største merket når det gjelder salg av varebiler. For å gi en idé om hvor viktig varebilsalget er for selskapet, er én Citroën av fem et nyttekjøretøy, og én varebil av ti solgt i Europa er en Citroën. Jumpy plasserer seg mellom Berlingo og den nye Jumper, og er et verdifullt tilskudd på varebilsiden. Citroën har utviklet den nye Jumpy med henblikk på å kapre markedsandeler, etter at forgjengeren har vært en salgssuksess i 11 år. Den nye Jumpy er full av teknologiske nyvinninger. Den har et bredt spekter av utstyr, særlig for å gi fører og passasjerer komfort, kjøreglede og sikkerhet på høyt nivå. Jumpy er tilgjengelig i en rekke versjoner med hensyn til volum, nyttelast og laste-lengde. Denne fleksibiliteten er viktig for å møte kravene til kunder som stadig blir mer bevisst på hva de ønsker. Den nye Jumpy tilbyr: ● Større nyttelast: Den nye versjonen av Citroën Jumpy er konstruert for en større økning i nyttelast som går fra 1 000 til 1 200 kg, mot henholdsvis 815 til 900 kg for den tidligere modellen. ● Større lastevolum: Nye Jumpy blir tilgjengelig i to forskjellige lengder og aksel-avstander samt to forskjellige høyder. Lastevolumet har økt betydelig på en skala fra 5 til 7 m3, mot 4 til 5 m3 for forgjengeren. Den innvendige lengden på nye Jumpy har også blitt økt med 12 til 16 cm, avhengig av versjon, og den kan bli forlenget med ytterligere 65 cm ved hjelp av en lagrings-tunnel (ekstrautstyr) for å kunne frakte lange gjenstander. ● Et bredt utvalg av karosserityper og utstyr. Den nye versjonen av Jumpy består av to hovedfamilier. Den første er vanlige varebiler med panel og vinduer, samt chassis for påbygning. Den andre består av kombivarebiler for persontransport. Kombifamilien er beregnet på mindre virksomheter hvor man har behov for persontransport og for kunder som ser etter en rommelig og funksjonell bil. Kombi-varebilfamilien består av en 5-seters og en 9-seters versjon og disse er tilgjengelige med tre forskjellige utstyrsnivåer. De to høyeste utstyrsnivåene for kombivarebilen vil bli markedsført under navnet Atlante med monogram på bilen, unntatt i Tyskland og i land med høyrekjøring. Interiøret på alle disse versjonene har teppelagt gulv og polstrede dørpaneler. ● Dynamisk design. Bilens eksteriør har en tøff, moderne design i fronten med en utpreget grill og overdimensjonerte støtfangere for ekstra beskyttelse mot skader. Den bakre delen er konstruert slik at bilen skal være enkel å laste. Kabinen er ergonomisk utformet og godt lydisolert for å møte kravene fra de mest kresne yrkes-sjåfører og privatpersoner. ● Et bredt motorprogram. Men kan velge mellom tre dieselmotorer: 1.6 HDi 90 (66kW), 2.0 HDi 120 (88kW) og 2.0 HDi 140 (100 kW), utstyrt med partikkelfilter. Alle tre motorene er koblet til manuelle girkasser, 6 -trinns for de to sistnevnte. En to-liters bensinmotor som yter 143 HK (103 kW) er også tilgjengelig. Denne versjonen er utstyrt med en 5-trinns manuell girkasse. For den nye Jumpy finnes et bredt spekter av tilleggsutstyr som man sjelden ser i varebilmarkedet, som for eksempel pneumatisk fjæring på bakakselen og automatiske vindusviskere. ABS kombinert med et bremseassistansesystem er standardutstyr på Jumpy, og medvirker til å gi et utmerket veigrep.