Økte priser på klær og sko

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,1 prosent fra september til oktober 2006. Oppgangen kom hovedsakelig som et resultat av økte priser på klær og sko, melder SSB.

Fra oktober 2005 til oktober i 2006 var økningen i KPI på 2,7 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) viste en vekst på 0,7 prosent i samme periode. KPI var 119,1 (1998=100) per oktober 2006 mot 116,0 på samme tid i fjor, som innebærer en tolvmånedersvekst på 2,7 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,7 prosent i oktober, en oppgang på 0,2 prosentpoeng fra september. KPI steg med 0,1 prosent fra september til oktober, som hovedsakelig skyldtes en prisoppgang på klær og skotøy på 2,5 prosent. Prisveksten på klær og skotøy kom etter en økning på 7,9 prosent fra august til september. Prisene i oktober lå dermed på samme nivå som før sommersalget. En annen faktor som bidro til vekst i KPI fra september til oktober, var høyere beregnet husleie for selveiere og betalt husleie for leietakere. Prisene på inngangsbilletter til idrettsarrangementer ble også registrert med en oppgang i oktober. Prisutviklingen på energivarer bidro til å dempe veksten i KPI. Med et prisfall på 3,0 prosent viste bensinprisene nedgang for tredje måned på rad. Elektrisitetsprisene, inkludert nettleie, falt med 1,2 prosent i oktober etter en kraftig oppgang i september. I tillegg var det et moderat prisfall på matvarer og alkoholfrie drikkevarer. Sterk prisvekst på elektrisitet siste tolv måneder KPI steg med 2,7 prosent fra oktober 2005 til oktober 2006. Høye elektrisitetspriser fortsatte også i oktober å dominere tolvmånedersveksten i KPI. Elektrisitetsprisene var hele 47,4 prosent høyere enn på samme tid i fjor, og de bidro dermed med 1,7 prosentpoeng til veksten i KPI. Andre viktige bidrag til tolvmånedersveksten i KPI kom fra økte priser på forskjellige tjenester. Prisene på kultur- og fritidstjenester steg med 6,8 prosent, transport- og helsetjenester økte med henholdsvis 5,0 og 5,9 prosent, og prisene på hotelltjenester gikk opp med 11,0 prosent. Prisene på klær og audiovisuelt utstyr bidro mest til å dempe veksten i KPI de siste tolv månedene med prisfall på henholdsvis 5,5 og 8,5 prosent. Reduserte priser på barnehagetakster og teletjenester medvirket også til å trekke ned veksten.