God generell undervisning kan løfte svake elever

Kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) vil tenke nytt om tilpasset opplæring. Kanskje er det ikke synonymt med en individuell plan for hver elev, sier han.

Djupedal besøkte Utdanningsforbundets landsmøte i Loen fredag, og han var opptatt av de elevene som faller gjennom i skolesystemet. Alle kan ikke lære like mye eller nå de samme mål, men alle kan nå sine egne mål. Tidligere regnet vi med at elever med et dårlig utgangspunkt ikke ville ha særlig utbytte av opplæringen. Nå vet vi at det er elever med et vanskelig utgangspunkt som har aller mest å tjene på god kvalitet i opplæringen, sier Djupedal. Han mener tilpassing for den enkelte ikke står i motsetning til læring i fellesskapet. En lærer kan ikke gi individuell opplæring til hver elev hele tiden. Det er i dette lyset vi må se hvordan prinsippet om tilpasset opplæring skal praktiseres. Kanskje er ikke tilpasset opplæring synonymt med en individuell plan for hver elev, sier han, og tar til orde for å satse enda mer på en god generell undervisning. Han viste også til uttalelsene i åpningstalen til Utdanningsforbundets leder Helga Hjetland om at det er umulig med en skole hvor ingen elev blir hengende etter.