Sikrer vekst

Utbyggerne og fagmiljøene i store utbyggingsprosjekter har fått øynene opp for LuHo-metoden. Derfor styrkes Leverandørutvikling Hovedstadsregionen kraftig fra nyttår.

Når milliardprosjektene trenger løsninger som leverandører og fagmiljøer ikke har hatt tid og kapasitet til å utvikle enda, da rykker Leverandørutvikling Hovedstadsregionen (LuHo) ut, samler grupperinger av bedrifter, bransjer og miljøer, og utfordrer dem til å tenke smart. Suksess gir etterspørsel - Som liten og operativt orientert organisasjon har vi hatt suksess med å få til samarbeid som har gitt gevinst, sier Olaf Stene, styreleder i LuHo og regiondirektør for NHO Oslo og Akershus. Arbeidet har gitt stor pågang av bransjer og miljøer som ønsker å bruke LuHo-metoden på en rekke utfordringer. - Fra nyttår etablerer vi oss derfor på nytt, sammen med store aktører som blant annet Statsbygg og Veidekke. Nå blir vi en komplett prosjektorganisasjon, som går fra å være rent offentlig finansiert til også å få med privatfinansiering og styring. At de store aktørene mobiliseres Toril Mølmen, Direktør i Innovasjon Norge, Oslo og Akershus, er blant dem som ser med begeistring på LuHo-arbeidet. - Leverandørutvikling slik LuHo utfører det, gir en kraftfull gevinst for norske underleverandører både i nasjonale og internasjonale utbyggingsprosjekter. Innovasjon i sentrale områder som hovedstadregionen er helt avhengig av at de store aktørene mobiliseres, mener Mølmen. - Derfor er LuHo et viktig verktøy for utvikling i norsk næringsliv. Det gir samtidig Innovasjon Norge muligheter til å bringe globale oppgaver hjem. Det er stor interesse fra utbyggere for å være med i prosjekter som kan gi norske underleveranser også internasjonalt. Næringslivets taskforce - LuHo er kort sagt næringslivets taskforce. Vi oppdager utfordringene, rykker ut og får grupperinger på fote, som igjen resulterer i løsninger, sier prosjektleder Per Harbø i LuHo. Harbø viser til at LuHo-arbeidet bygger på lange tradisjoner for leverandørutvikling i Norge. Fra oppstart av olje- og gass-sektoren, via OL på Lillehammer, utbygging av Gardermoen, og nå større utbyggingsprosjekter som Operaen og A-hus i hovedstadsregionen. - For det er ikke det at norske leverandører mangler kompetanse. Problemstillingen ofte er at fagmiljøene er så fragmentert, og nettverkene er så lokale, at få har det store overblikket, påpeker han.