Mer praktisk realfagundervisning

NITO tror ungdom ønsker en mer praktisk tilnærming til studier i realfag.

Kirke- og undervisningsminister Kristin Clemet ønsker gode tips om hvordan norske ungdommer kan bli mer interessert i matte, fysikk og kjemi. -Ungdommene vil ha en praktisk tilnærming til disse fagene, sier Arve Christensen, informasjonssjef i NITO. - Vi har nylig gjennomførte en undersøkelse blant cirka 350 ungdommer, og de var ganske entydige på at de ønsker en mer praktisk tilnærming til realfagene, sier, Arve Christensen. NITO har nå oversendt resultatet fra undersøkelsen til statsråden, som i møte med ungdommene som vant olympisk gull i kjemi og matte, etterlyste tips til hvordan ungdom generelt kan bli mer interessert i realfag. De olympiske mestrene mente mer pensum og mer praksis var tingen. I alle fall det siste støttes av NITOs undersøkelse. Da ungdommene i undersøkelsen ble spurt om hvordan realfag kan gjøres mer spennende, svarte hele 90 prosent at de ønsket en mer praktisk tilnærming. Stikkord var mindre i klasserommet, mer i virkeligheten, besøk hos fabrikker, turer i naturen, mindre teori og flere forsøk, oppgaver fra virkeligheten, kombinere med andre fag, tilpasse oppgavene til elevene og flere prosjekter. Noen trakk også frem mer engasjerte lærerer og bedre fysikkrom på skolen. - Ønsket om en mer praktisk tilnærming til realfagene stemmer også godt overrens med våre erfaringer fra NITOs prosjekt Teknologi i skolen, og erfaringene vi høstet med Teknoteltet på årets Norway cup, sier Christensen. Alt i alt svarte 255 gutter og 91 jenter på NITOs undersøkelse. Av guttene kunne 108 tenke seg å bli ingeniør, mens av jentene var det 27 stykker som har dette yrket i tankene. Hele 67 prosent svarte at de likte realfag.