Detaljhandelen økte med 6,6 milliarder

Detaljhandelsbedriftene i Norge økte omsetningen med 6,6 milliarder kroner første halvår i år sammenlignet med samme periode i fjor. Dette tilsvarer en vekst på 5,1 prosent.

Totalt omsatte detaljhandelsbedriftene for 135,5 milliarder kroner første halvår i år. Størst økning hadde butikkhandel med andre nye varer, slik som klær, sko, elektriske artikler, møbler og byggevarer. Omsetningsveksten for disse butikkene var på 3,3 milliarder kroner, eller 6,3 prosent første halvår i år. I mai og juni (3. termin) økte detaljhandelsbedriftene omsetningen med 3,4 milliarder kroner sammenlignet med samme periode i fjor, det vil si en vekst på 7,3 prosent. Størst vekst i Rogaland og Hordaland Detaljhandelsbedriftene i Rogaland og Hordaland økte omsetningen med henholdsvis 7,4 og 7,1 prosent første halvår i år sammenlignet med første halvår i fjor. I tredje termin i år er det detaljhandelsbutikkene i de samme to fylkene som har størst vekst med 9,7 prosent i begge fylkene. Økt salg av motorkjøretøyer og drivstoff Handelen med drivstoff til motorkjøretøyer og motorsykler økte med 9,8 prosent første halvdel av 2006 sammenlignet med de seks første månedene i 2005. I denne perioden økte omsetningen av motorkjøretøyer med 5,6 prosent. I mai og juni i år var veksten på henholdsvis 8,9 og 9,0 prosent sammenlignet med mai og juni i fjor. Engroshandelen opp med 36 milliarder Omsetning til bedrifter med næringen engroshandel økte med 36 milliarder kroner, eller 11,8 prosent første halvår i år. Engroshandel med drivstoff og brensel økte med 10,6 milliarder kroner eller 24,3 prosent. I mai og juni i år steg engroshandelen med 14,4 milliarder kroner eller 13,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. All omsetning i denne sammenheng er eksklusiv merverdiavgift. Bedre næringsfordelt statistikk Grunnet ny og mer detaljert informasjon fra enkelte butikker, er omsetningen for noen av næringene endret fra januar og februar (1. termin) 2006. Dette gjelder butikkhandel med bredt vareutvalg, der hovedvekten ligger på nærings- og nytelsesmidler, samt butikkhandel med andre nye varer, slik som klær, sko, elektriske artikler, kjøkkenutstyr og byggevarer. Endringen får ingen følger for detaljhandelen totalt, men gir en bedre næringsfordelt statistikk.