Høye kraftpriser og svekket omdømme

Kraftbransjens omdømme er ytterligere svekket og ligger nå nede på 30 av 100 mulige poeng. Dette er den laveste noteringen TNS Gallup noen sinne har gjort i sine målinger av kraftbransjens omdømme.

Men det er ikke bare kraftbransjen som rammes. Forbrukernes tillit til politikerne er også kraftig redusert. For denne gruppen ligger tillitsskåren helt nede på 21 poeng som også er en ny bunnotering. Resultatene fremkommer i TNS Gallups Energibarometer som legges frem denne uken. Målingen ble tatt opp i midten av september mens kraftprisen var på sitt høyeste. Kundene føler seg lurt Det er ikke mer enn 5% av strømkundene som har et godt eller svært godt inntrykk av kraftbransjen. De aller fleste plasserer seg på den nedre delen av skalaen og viser at de har liten tillit til bransjen. Uforutsigbarhet, uklar argumentasjon og urimelig utbyttepolitikk, er forbrukernes største innvendinger mot bransjen. Mange av de TNS Gallup intervjuer kommenterer at kraftprisene endrer seg kort tid etter at kundene har inngått ny avtale. Flere føler seg lurt og opplever at bransjen ikke alltid spiller med åpne kort. Liten tillit til politikerne i kraftspørsmål Parallelt med dette faller strømkundenes tillit til at politikeren tar vare på forbrukernes interesse på en god måte i kraftspørsmål. Etter stortingsvalget sist høst økte tilliten til politikerne med seks poeng, fra 26 til 32, og hadde aldri ligget så høyt på TNS Gallups målinger. I tiden etter har tilliten blitt gradvis svekket, og ligger nå helt nede på 21 av 100 mulige poeng. I følge TNS Gallup er det ikke mer enn 2% av strømkundene som sier de har stor eller svært stor tillit til politikerne på dette punkt. Færre bytter kraftleverandør - Dette minner mye om det vi så for tre år siden da vi også hadde en periode med høye strømpriser og det gikk ut varsel om en mulig kraftrasjonering. Både politikere og kraftbransjen fikk en kraftig nedtur på målingene. Det som skiller dagens situasjon fra 2003 er at strømkundene nå er betydelig mer lojale til kraftleverandøren sin, sier Eva Fosby Livgard, avdelingsleder i TNS Gallup og ansvarlig for undersøkelsen. - Sist gang vi hadde rekordhøye strømpriser hadde hver fjerde husstand byttet kraftleverandør i løpet av siste 12 månedersperiode. I dag er det ikke mer enn 9% som har gjort det samme. Kundene krever mer enn gunstig pris I følge TNS Gallup forventer strømkundene en høyere innsparing på leverandørskiftet enn hva de gjorde tidligere. - Mye tyder også på at forbrukerne har fått bedre kunnskap om hvordan kraftmarkedet fungerer. Mange erfarer at over tid er det ikke så mye som skiller den ene leverandøren fra den andre. Det må derfor mer til en gunstig pris for å utløse et leverandørskifte.