A-pressen og Egmont lover langsiktig TV 2-allianse

Schibsted selger sine aksjer i TV 2 til A-pressen og Egmont for 1,15 milliarder kroner. Dermed blir A-pressen og Egmont likeverdige eiere i den norske TV-kanalen.

Schibsteds begrunnelse for å selge er at vi ikke kunne få kontroll med TV 2 der vi var tre hovedeiere som satt med en tredel hver, sier konserndirektør i Schibsted, Trond Berger, til NTB. Han viser til Schibsteds strategi som innebærer at konsernet ønsker å eie minst 50 prosent i de virksomheter det deltar i. Men selv om Schibsted tidligere har signalisert at de muligens vil selge, kom initiativet som førte fram til salg, fra de to andre aktørene. Når så muligheten for en god pris kom, fant vi det riktig å slå til, sier Berger. Salget gir Schibsted en gevinst på 940 millioner kroner. Frykt for den andre Både A-pressen og Egmont hadde forkjøpsrett på aksjene som nå blir solgt. Men i stedet for å vente på et eventuelt salg fra Schibsted, gikk de to kjempene sammen og la inn et felles bud. De to blir nå likeverdige eiere. Frykten for å havne i en situasjon der den ene aktøren ble større enn den andre skal ha vært avgjørende for at de to kom et salgstilbud fra Schibsted i forkjøpet. Og nå planlegger de to partnerne et langsiktig forhold. Vi har begge forpliktet oss til langsiktighet, sa konsernsjef i Egmont Steffen Kragh. Han ønsket ikke å utdype hva som ligger i denne forpliktelsen, men understreket at det er snakk om et forhold som skal vare i flere år. Beløpet de to har betalt, bygger på en verdivurdering der TV 2 prises til 3.712 millioner kroner. Mens enkelte har antydet at TV 2 er priset billig, mener Hildrum at Schibsted fikk en riktig pris. De to aktørene skal ikke ha hatt problemer med å finansiere kjøpet. Ifølge Kragh hadde selskapet nesten for mye egenkapital, og ifølge Hildrum har også A-pressen finansieringen på plass. Det skal derfor være uaktuelt å selge seg ned i konsernets eierandel i trykkerivirksomhet i Russland. Dette kjøpet er helt uavhengig av det som skjer i Russland, sier han til NTB. Telenor bak A-pressen eies i dag av LO og Telenor. At fagbevegelsen får en kontrollerende innflytelse på den kommersielle TV-kanalen er neppe kontroversielt. Derimot er Telenor en aktør som det knytter seg flere spørsmålstegn til fordi Telenor Broadcast også er en aktør i TV-markedet. Men ifølge Hildrum har ikke Telenor presset på for å få til denne avtalen. Dette initiativet et tatt av administrasjonen, men er selvfølgelig godkjent av styret hvor både Telenor og LO sitter. Men det har ikke vært noe press fra Telenor, sier Hildrum til NTB. I forhold til eierskapslovgivningen skaper handelen ikke noen problemer, sier direktør Gudbrand Guthus i Medietilsynet til NTB. Han viser til at reglene for krysseierskap eller multimedieeierskap som det nå kalles, gjorde det vanskelig for Schibsted å bli storeier i TV 2. For A-pressen eksisterer ikke det samme problemet fordi gruppen bare har 16 prosent av avisopplaget i Norge. Vanlige eierbegrensninger i TV-sektoren er stort sett uproblematisk for alle fordi NRKs tall regnes inn i det samlede antall TV-seere.