Budsjettkutt rammer teknologiutdanningen

Statsbudsjettet er dårlige nyheter for et næringsliv som skriker etter teknologisk kompetanse. Et kutt i basisbevilgningen til NTNU på nærmere 50 millioner kroner, fører til svekket evne til å satse offensivt på styrking av teknologisk utdanning og forskning.

Det er synd, og dette har ikke nasjonen råd til, sier NTNUs rektor, Torbjørn Digernes. - NTNU har et oppdrag fra samfunnet om å utdanne teknologer. Etter flere års negativ utvikling i søkertallene, er vi nå endelig i den situasjon at søkningen til teknologistudiene går opp. Dette er kandidater som næringslivet nærmest skriker etter. Da er det meningsløst at regjeringen kutter bevilgingen til NTNU, som reduserer grunnlaget for økt satsing her. Den nasjonale strategien for økt satsing på realfag og teknologi, og forskningsmeldingens intensjon om økt basisfinansiering av disse utdanningene, følges opp med en nedskjæring. Dette har ikke nasjonen råd til, sier Torbjørn Digernes. NTNU har i 2005 og 2006 bygd ned ubrukte midler med 350 millioner kroner. Dette er brukt til en offensiv satsing på laboratorier for nanoteknologi og på å styrke forskerutdanningen. Rammer høyere utdanning Regjeringen kutter hardt i bevilgningen til høyere utdanning. Til sammen får universitets- og høgskolesektoren en reduksjon på 275 millioner kroner, 180 av dette belastes universitetene. - Statsbudsjettet vitner om at regjeringen ikke følger opp det de har forpliktet seg til gjennom arbeidet med kvalitetsreformen, forskningsmeldingen og i Soria Moria-erklæringen. Regjeringen har med dette introdusert stor usikkerhet om framtiden for norsk høyere utdanning og forskning, sier rektor Digernes. NTNU har det siste året økt produksjonen av studiepoeng og redusert strykprosenten. Dette gir seg utslag i økning på den resultatbaserte delen av bevilgningen fra departementet. Dette utgjør imidlertid ikke nok til å oppveie for kuttet i basisbevilgingen. Til sammen får NTNU en bevilgning på 2,7 milliarder, som innebærer ca 60 millioner i realnedgang for universitetet.